Handouts

De titel van de keynote speech inspireerde de congrescommissie om het congres in november 2017 het thema ”Een goede studiekeuze, een kwestie van geluk?” mee te geven. Het is een vraag die veel decanen en ouders bezighoudt. 

Alle work/infoshoppresentaties zijn downloadbaar.

 Keynote speech door Mirjam Spitholt, docent bedrijfseconomie en gelukskunde en studieloopbaanbegeleider bij Saxion Hogeschool in Enschede, met de titel ”Geluk, de sleutel tot succes!”

 Veel van wat Mirjam heeft gezegd (en de beelden daarbij) is te vinden op haar website www.mirjamspitholt.nlGebruikte foto’s staan daar onder Inspiratie > Foto’s.

   1

  LOB in het vernieuwd inspectietoezicht

  Ronald Bal

   2

  Een special voor de startende decaan

  Claudia van de Kamp-Jacobs

   3

  Leiding geven aan LOB

  Annemiek Jonker

   4

  Contact Centraal

  Annemiek Jonker

   5

  De decaan als loopbaancoach

  Martine Buijsen

   6

  Interactieve voorlichting over de financiële studiebegroting

  Gé van ‘t Holt

   7

  Van leerling naar student met een functiebeperking

  Eline Thijssen

  Hannelore Veltman

   8

  Schooldecanaat: the noble art of counseling

  Rob Doorleijers

  Gerard Hogendoorn

   9

  Alternatieve wegen naar een vo-diploma

  Marlies van Tooren

  10

  De juiste koers voor het bètatalent van meisjes

  Esther van Schaik

  11

  Dubbelvla en competente havisten

  Jan Hoekzema

  12

  Profielaanvulling bij bèta-deficiënties

  Tim Nota

  Karlijn Ballemans

  13

  Online informatie geven aan ouders

  Hermien Miltenburg

  14

  Universitair studeren in Vlaanderen?

  Valérie Gilles

  Evelien van Laere

  15

  Leren voorbij je grenzen? Go Europe!

  Leonie Blom

  Marlou Saris

  16

  Studievaardig van havo naar hbo

  Jeannette Postema

  17

  Raamwerk loopbaanbegeleiding jongeren

  Eva-Maria Ternité

  18

  Gezocht: creatieve soldaten en sociale dromers

  Stephan Corporaal

  19

  Iedereen een (pret)studie ... en een baan!

  Sophie Dijkstra

  Yvonne

  Schoolmeesters



Het thema van het congres, ”Wat brengen wij de toekomst?!”, en het congresprogramma boden in november 2016 de aanwezige schooldecanen/loopbaanbegeleiders de gelegenheid tot een professionele inbreng in huidige en komende onderwijsontwikkelingen.

In het volgende schema staan alle congrespresentaties. De meeste ervan zijn de downloaden.

 Keynote speech door prof. dr. Paul Schnabel, socioloog, universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht, voormalig directeur van het SCP, lid van de Eerste Kamer en als voorzitter indiener van het eindadvies van het Platform Onderwijs2032 in januari 2016. Onderwerp: Het eindadvies Ons Onderwijs2032.
   1  Hoe verder met de ideeën van Ons Onderwijs2032?

  Ingrid Brummelman
  Annemiek Staarman

   2  Studiesucces van studenten met een functiebeperking  Hans Beckers
   3  Studiekeuze - en wat kan ik dan later worden …?

  Jeany van Beelen-Slijper

   4  Kwaliteitsstandaard decaan: Wie wil meedenken?

  Frederike Albrecht
  Huub Bexkens
  Rob Doorleijers

   5  Een special voor de startende decaan  Claudia van de Kamp
   6  Contact Centraal  Annemiek Jonker
   7  Leiding geven aan LOB  Annemiek Jonker
   8  Wat gebeurt er allemaal in het hbo en wo?

  Regien Bloch
  Pierre Poell

   9  Het leenstelsel vraagt om een goede begroting  Gé van ‘t Holt
  10  Boswell-Bèta voor profielaanvulling bij deficiëntie   Bertho Driever
  11  Het Tilburgs onderwijsprofiel: versterkte arbeidsmarktoriëntatie

  Tamar Jonkman
  Marie de Laaf

  12  Ouders: van ongeleid projectiel tot geheim wapen  Hermien Miltenburg
  13  Het einde van passend onderwijs: gaan studeren  Hannelore Veltman
  14  Bouwen aan LOB …

  Martine Buijsen
  Tanja van Lanen

  15  De decaan als loopbaancoach  Martine Buijsen
  16  Een goede start in het hbo: het LOB-CV

  Arjan Bijleveld
  Henrike Knippenberg
  Bartha Moerkerk

  17  Plusdocument: Wie, wat, waar, waarom en hoe?

  Piet Groenewegen
  Ankie Hermans

  19  Werkdrukvermindering: proeven aan de opbrengsten van slim  timemanagement  Marleen Holtkamp
  20  Met Faces of Science jonge wetenschappers in de klas

  Giovanni Stijnen
  Marieke Hohnen



Het thema van het congres in november 2015 was ”Interactief halen”. Daarmee werden de deelnemers nadrukkelijk uitgenodigd voor een eigen inbreng in de vorm van vragen, (kritische) opmerkingen en discussie.

De meeste presentaties in het onderstaande schema kun je downloaden.

 Keynote speech door prof. dr. Theo Wubbels, hoogleraar onderwijskunde en tot voor kort Admis-sions Dean aan de Universiteit Utrecht, met de titel “Het hoger onderwijs verandert, verandert het voortgezet onderwijs mee?”
   1  Studieloopbaanbegeleiding (SLB) als brug naar loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB)  Marian Kienhuis
   2  Een special voor de startende decaan​  Nicole Sponselee
   3  Van afwachtende naar verantwoordelijke mentoren

  Eugene Clermonts
  Annemiek Jonker

   4  Met de Online leergang LOB naar een LOB-beleidsplan​  Minette van den Bemd
  Annerieke Koetsier
  Janny van Meenen
   5  Een 10-minuten mentorgesprek over LOB mét opbrengst​  Wiet Panen
  Alexander Steenhorst
  Tom Zomer
   6  Contact centraal  Karin Hofman
  Annemiek Jonker
   7  Wat gebeurt er allemaal in het hbo en wo?  Gerard Hogendoorn
  Pierre Poell
   8  Het leenstelsel; dan maar niet studeren?  Arno Dieteren
   9  Studielink: óók voor decanen!  Elna Broesder
  10  Gap year: wat willen scholieren weten?  Kasia Bruning
  11  Oriëntatieproject Noord, een grensverleggend (studie)keuzetraject  Marieke Snippe
  Cato van der Vlugt
  12  Is er een bètabubbel op komst?  Mandy Stoop
  13  Ouderbetrokkenheid en LOB: een goede combi  Annette Diender
  14  De N-factor  Hermien Miltenburg
  15  Een ACT-toolkit voor LOB  Albert de Folter
  Tom Luken
  16  Studiekeuze+, een reflectief en interactief studiekeuzeprogramma  Yvet Blom
  17  Dé nieuwkomer binnen LOB: Yubu  Rob Derks
  Guus Meijer