Informatie

Op donderdag 2 november 2017 houden wij het negende congres van de VvSL. In Cursus- en vergadercentrum Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ in Utrecht. Wij nodigen je hierbij graag uit om deel te nemen aan ons congres.

Het is dit jaar opnieuw gelukt om voor startende decanen/loopbaanbegeleiders, ervaren collega’s en oude rotten in ons vak een mooi, actueel en boeiend programma samen te stellen. Zo kan je je laten informeren over de stand van zaken met betrekking tot het vernieuwde inspectietoezicht, alternatieve routes naar een diploma en studeren buiten onze landsgrenzen. En laat je ook inspireren door trainers en experts op het gebied van begeleiding met hun visie op de toekomst.

Op grond van het onderwerp van de  keynotespeech hebben wij als congresthema gekozen ”Een goede studiekeuze, een kwestie van geluk?. Aan discussie over het antwoord op deze vraag zal het in Domstad zeker niet ontbreken.

Het dagschema van het congres ziet er als volgt uit:

10.00 – 10.30 uurOntvangst met koffie en thee
10.30 – 11.45 uurCongresopening
Algemene ledenvergadering VvSL

Keynotespeech door Mirjam Spitholt, docent bedrijfskunde en
​ gelukskunde en studieloopbaanbegeleider bij Saxion Hogeschool in Enschede

11.45 – 12.00 uurPauze met een versnapering
12.00 – 13.00 uurWork/infoshop ronde 1
13.00 – 13.45 uurLunch
13.45 – 14.45 uurWork/infoshop ronde 2
14.45 – 15.00 uurPauze
15.00 – 16.00 uurWork/infoshop ronde 3
16.00 – 16.30 uurNapraten bij een drankje en een nootje


Na het plenaire gedeelte kan je deelnemen aan drie van de negentien work/infoshops.

In de bijlage bij deze uitnodiging vind je behalve informatie over de algemene ledenvergadering de beschrijvingen van de work/infoshops, zodat je hieruit een voor jou passende keuze kan maken. Bij de beschrijvingen is aangegeven of het een infoshop, een workshop of een work- én infoshop betreft. Let er bij het kiezen wel op dat enkele info- en workshops vanwege hun eerdere succes opnieuw worden aangeboden.

Na het congres zullen de beschikbare work/infoshoppresentaties zo snel als mogelijk op de site van de VvSL verschijnen.

Na afloop van het congres ontvangt elke deelnemer een certificaat van deelname.

Je meldt je aan voor het congres door uiterlijk op 25 oktober (maar liefst eerder) het aanmeldingsformulier in te vullen. Houd er rekening mee dat de deelnemerscapaciteit op het congres niet onbeperkt is. De plaatsing geschiedt in volgorde van aanmelding en wordt direct na je aanmelding bevestigd.

De work/infoshopindeling krijg je uitgereikt aan de ontvangstbalie op het congres.

De kosten voor deelname zijn € 80 voor VvSL-leden en € 100 voor niet-leden. Seniorleden, stagiairs en studenten betalen € 40. Voor deelnemers aan de VvSL-cursus voor startende decanen havo/vwo is het congres gratis. Gelijk met de bevestiging van je aanmelding krijg je voor de deelnemersbijdrage digitaal een factuur toegezonden.

Cursus- en vergadercentrum Domstad ligt op 10 à 12 minuten loopafstand van NS-station Utrecht Centraal. Een routebeschrijving vind je op www.accommodatiedomstad.nl/routebeschrijving/.

De parkeergelegenheid in de buurt van Domstad is beperkt en kostbaar. Wij adviseren je daarom met het openbaar vervoer te komen.

Voor vragen over het congres kan je het aanmeldingsformulier of het contactformulier op de VvSL-website gebruiken.

Het congres is er ook om elkaar (weer) te ontmoeten, te netwerken, uit te wisselen, ideeën op te doen. Sprekers en inleiders spreken elk jaar weer hun waardering uit voor de ongedwongen, geanimeerde en collegiale sfeer op ons congres. Dat typeert de congresdeelnemers, onze leden en onze vereniging en daar zijn wij best trots op. Daarom hopen wij dat je er op 2 november in Utrecht (opnieuw) bij bent. Graag tot dan!


Congresthema: Een goede studiekeuze, een kwestie van geluk?


ALV


AGENDA VAN DE ALGEMENE LEDENVERGADERING VAN DE VVSL


De definitieve agenda van de algemene ledenvergadering van de VvSL wordt vastgesteld in de bestuursvergadering van 12 oktober en zal daarna zo spoedig mogelijk, samen met de vergaderstukken, aan alle leden worden toegezonden. In de ALV is uiteraard ruimte voor vragen en opmerkingen van de leden. Het bestuur stelt het op prijs wanneer de vragen vooraf worden toegestuurd, zodat het zich op de beantwoording ervan kan voorbereiden.


keynote speech


GELUK, DE SLEUTEL TOT SUCCES!                                          
Mirjam Spitholt


Wanneer je aan schooldecanen vraagt wat ze hopen dat hun leerlingen later worden, dan zegt waarschijnlijk niemand: arts, bitcoinhandelaar, advocaat of iPhone-glasreparateur. Het antwoord van schooldecanen zal zijn: ”Dat maakt mij niets uit. Als de leerling maar gelukkig is”.

Dan is er voor schooldecanen goed nieuws. Slechts 10% van het geluksgevoel wordt bepaald door omstandigheden. 50% is erfelijk, want een kwestie van genen, de wijze waarop de ouders naar de wereld kijken en alles wat er in het leven van de ouders gebeurde. Het goede nieuws is dat de resterende 40% van het geluksgevoel maakbaar is.

Mirjam Spitholt heeft zich in de laatste 40% gespecialiseerd. De keynotespeaker onthult graag enkele geheimen over deze 40%. Of beter gezegd: Zij herinnert haar toehoorders aan hun ”innerlijke wijsheid”, hun intuïtie. Diep van binnen weten wij immers alles al, maar op de een of andere manier hebben wij de neiging dat te vergeten.

Zo passeren er onderwerpen als: Wie ben ik eigenlijk (en dan gaat het niet alleen over je lijf of je gedachten)? Hoe word ik de waarnemer van mijn gedachten? Hoe saboteer ik mijn eigen geluk? Bestaan er foute keuzes?

Onderzoek heeft aangetoond dat praten over geluk, lezen over geluk, bewust met geluk bezig zijn het geluksgevoel enorm vergroot. Zal dat ook leiden tot een goede studiekeuze of is daar méér voor nodig?


Mirjam Spitholt heeft op de Saxion Hogeschool in Enschede het vak gelukskunde ontwikkeld en zij geeft het daar binnen de minor Creatief Probleem Oplossen (CPO) en bij de minor Identiteitsmarketing. Als studieloopbaanbegeleider begeleidt Mirjam studenten bij hun loopbaankeuzes en coacht ze studenten die uit balans zijn.


1








infoshop


LOB IN HET VERNIEUWD INSPECTIETOEZICHT          
Ronald Bal


Per 1 augustus is LOB onderdeel van het vernieuwde toezicht. Hiermee wil de inspectie scholen bewuster maken van het belang van LOB en de wijze waarop zij hier vanuit hun eigen schoolvisie invulling aan kunnen geven. Wil je weten wat dit vernieuwde toezicht betekent voor jouw school? En ben je benieuwd hoe andere scholen bezig zijn met LOB handen en voeten te geven in beleid en in de praktijk? Kom dan naar deze workshop waar Ronald Bal je meeneemt in de laatste ontwikkelingen omtrent LOB en de wijze waarop dit onderdeel uitmaakt van het vernieuwde toezicht. Je gaat niet alleen in gesprek met de inspectie, maar ook vooral met elkaar. 

Ronald Bal is inspecteur voortgezet onderwijs.


2














infoshop


EEN SPECIAL VOOR DE STARTENDE DECAAN

Claudia van de Kamp-Jacobs


Deze infoshop is bedoeld voor de schooldecaan die nog maar kort werkzaam is binnen het decanaat en daarom de nodige vragen heeft over de inhoudelijke en uitvoerende kanten van het decanaat.

Tijdens de infoshop komen de volgende onderwerpen aan bod:

- De positie van het decanaat binnen de school

- De taken/werkzaamheden van de decaan

- De samenwerking met mentoren

- Hoe blijf je als decaan up-to-date?

- Praktische tips

Daarnaast is er ruimte om vragen te stellen en ervaringen met elkaar te delen.


Claudia van de Kamp-Jacobs is 7 jaar werkzaam als havo/vwo-decaan op het Frits Philips Lyceum-mavo in Eindhoven. Daarnaast is ze voor het derde jaar voorzitter van de decanenkring Eindhoven e.o.


3

















workshop


LEIDING GEVEN AAN LOB                                                
Annemiek Jonker


Als decaan ben je de spin in het web van de keuzebegeleiding van je leerlingen. Voor de meeste decanen is het echter onmogelijk alle leerlingen persoonlijk aandacht te geven. Om alle leerlingen te bereiken, schakelt de decaan de mentoren in als intermediair en motivator, die leerlingen stimuleert zich bezig te houden met die toekomst in en na school.

Niet alle mentoren zijn vanuit zichzelf toegerust en gemotiveerd om deze taak op zich te nemen. De decaan wordt daarmee ineens projectleider van een project met medewerkers. Daarop is niet iedere decaan voorbereid, want deze rol vraagt om leidinggevende vaardigheden.

Deze workshop biedt een verkenning van de leidinggevende rol van de decaan. Hoe werkt dit in jouw school? Welke taken neem je hierin wel of juist niet op je en wat kun jij doen om er voor te zorgen dat de mentoren je partners in LOB worden?

Deze workshop biedt een voorproefje op de training Leiding geven aan LOB die aangeboden wordt door de VvSL.


Annemiek Jonker is orthopedagoog, (decanen)trainer, coach en loopbaanbegeleider. Ook verzorgt ze trainingen leiderschap voor managers.


4
















workshop


CONTACT CENTRAAL                                                       
Annemiek Jonker


Soms heb je leerlingen voor je zitten met wie het gesprek niet makkelijk loopt. Ze geven keurig antwoord op al je vragen en zijn best bereid mee te denken. Toch bereik je niet wat je zou willen bereiken in het gesprek, namelijk: dat de leerling zelf aan het nadenken gaat over de eigen keuzes. Hoe breng je diepgang aan in zo’n gesprek?

In deze workshop komen principes uit de psychologie en transactionele analyse naar voren die je als schooldecaan/loopbaanbegeleider kunt gebruiken om een inschatting te maken: wat voor ”type” zit er voor me en hoe kan ik mijn vragen zó formuleren dat ze de ander prikkelen en uitnodigen aan het werk te gaan. Welke gevoelens/gevoeligheden liggen aan de oppervlakte en hoe breng ik die in het gesprek, zonder de psycholoog uit te hangen? Wat gebeurt er in de interactie tussen mij en de leerling en hoe spelen persoonlijkheidstypen hierin een rol?

Deze workshop is bij uitstek geschikt voor decanen met ruime gesprekservaring.


Annemiek Jonker heeft ruime ervaring in het onderwijs en het werken met leerlingen, studenten, docenten en decanen. Ze is geschoold als psychotherapeutisch coach en verwerkt deze kennis in de trainingen en masterclasses die ze o.a. voor de VvSL verzorgt.


5
















workshop


DE DECAAN ALS LOOPBAANCOACH                                
Martine Buijsen


Met zorg kijk je naar de methode(s) en de opdrachten waarmee je je leerlingen aan het werk zet en je bepaalt hopelijk gezamenlijk wie verantwoordelijk is voor de begeleiding hiervan. Intussen heeft je school haar ambities met betrekking tot LOB opgetekend in een mooi beleidsplan of heeft ze de wens om dat in de toekomst te gaan doen. Wat is er nu nog meer belangrijk voor een goede uitvoering van LOB?

Dat ben JIJ! Jij bent als loopbaancoach je belangrijkste instrument! Stel je de leerlingen de juiste vragen? Neem je bewuste beslissingen ten aanzien van de rol die jij pakt? Krijg jij je leerlingen en/of je mentoren met jouw begeleiding in ”standje go”? In deze workshop staan we hierbij stil door via de vijf loopbaancompetenties in te zoomen op de ”cirkel van zelfsturing”, de theorie van Rupert Spijkerman.

De workshop helpt je je inzicht in loopbaancoaching te vergroten en je persoonlijk te ontwikkelen.


Martine Buijsen is bijna 10 jaar werkzaam als decaan havo/vwo op SG Were Di in Valkenswaard. Vanuit haar eigen loopbaanbureau LOB123 geeft ze de post-hbo-opleiding ”De decaan als loopbaancoach” en verzorgt ze de cursus voor startende decanen havo/vwo voor de VvSL.


6







work/infoshop


INTERACTIEVE VOORLICHTING OVER DE FINANCIËLE STUDIEBEGROTING                                                               
Gé van ‘t Holt


De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) neemt je aan de hand van een financiële studiebegroting mee langs de wetgeving rondom studiefinanciering. Het wordt een interactieve voorlichting die wordt afgesloten met een spel. Voor dat spel heb je een smartphone nodig. Tijdens de voorlichting en het spel is er uiteraard voldoende tijd voor vragen en actuele zaken rond het onderwerp dat zo vaak (ook politiek) in het nieuws is.


Gé van ’t Holt is als voorlichter werkzaam bij het DUO-servicekantoor in Zwolle.


7


















workshop


VAN LEERLING NAAR STUDENT MET EEN FUNCTIEBEPERKING
Chaja Deen, Mike Jolink en Hannelore Veltman

 

Het einde van passend onderwijs is voor veel leerlingen de start van een nieuwe fase. Ze  gaan studeren! Aankomende studenten met een functiebeperking (studenten+) starten vaak met een zoektocht naar geschikte opleidingen, voorzieningen en begeleiding. 

Hoe wordt ondersteuning vanuit de leerlingenzorg in het voortgezet onderwijs verbonden aan het decanaat? Welke rol heeft het samenwerkingsverband hierin? Hoe kun je als voortgezet onderwijs ervoor zorgen dat de aankomende studenten+ soepel instromen in het hoger onderwijs?

De VO-raad, het Nederlands Jeugdinstituut en het expertisecentrum handicap + studie ontwikkelen een handreiking voor het voortgezet (speciaal) onderwijs hoe je leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte beter kan voorbereiden op de overgang naar het hoger onderwijs. Tijdens deze workshop maak je kennis met een conceptversie van deze handreiking en gaan we praktisch aan de slag  met een aantal ”good principles” zoals: Waar lopen deze leerlingen in de praktijk tegenaan en wat werkt?


Chaja Deen is senior adviseur onderwijs en jeugdhulp bij het Nederlands Jeugdinstituut. Mike Jolink is projectleider steunpunt passend onderwijs bij de VO-raad. Hannelore Veltman is senior consultant bij het expertisecentrum handicap + studie.


8
















work/infoshop


SCHOOLDECANAAT: THE NOBLE ART OF COUNSELING
Rob Doorleijers en Gerard Hogendoorn


In het voortgezet onderwijs en bij het hoger onderwijs leven nogal wat vragen.  

Welke kant gaat het op met de toelatingsselectie in het hoger onderwijs? Hoe is het gesteld met de studiekeuzecheck? Waar kijkt het hoger onderwijs naar bij de selectie? Wat zijn de ontwikkelingen bij de regionale netwerken?

Dit is slechts een greep uit de krantenartikelen van het laatste halfjaar waarin kwaliteitsverbetering, de vergroting van het studiesucces en de verhoging van het rendement in het ho belangrijke thema’s zijn.

Aan de hand van enkele casussen wordt in deze work/infoshop de barometerstand van de aansluiting vo-ho afgelezen. Tijdens de informatieve, maar vooral interactieve workshop bespreken Gerard Hogendoorn en Rob Doorleijers deze ontwikkelingen. En samen met de deelnemers wordt geprobeerd vast te stellen welke gevolgen deze ontwikkelingen voor onze leerlingen hebben voor de aansluiting vo-ho.


Rob Doorleijers is adviseur toeleverend onderwijs bij Fontys Hogescholen. Gerard Hoogendoorn is coördinator aansluiting vwo-wo en manager pre university programmes aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.


9












work/infoshop


ALTERNATIEVE WEGEN NAAR EEN VO-DIPLOMA     
Marlies van Tooren


Hoewel het diploma niet het einddoel is van een vo-schoolopleiding – het gaat immers om wat er daarna gebeurt – is het diploma toch wel een noodzakelijke voorwaarde om verder te kunnen.  Als dat diploma niet in één keer gehaald wordt, wat zijn dan de mogelijkheden, afgezien van nog een jaar in het vo? Wat kan er via uitbesteding aan een vavo? Wat is daarbinnen wel en niet toegestaan? Wat houdt de septemberroute in? Wat kunnen particuliere opleidingen bieden? En welke ervaringen kunnen we op dit gebied met elkaar delen?


Marlies van Tooren werkt als wet- en regelgevingsspecialist voortgezet onderwijs bij DUO/het Examenloket. Daarvoor heeft zij gewerkt als voorlichter bij het Tweede Fase Adviespunt en als beleidsmedewerker/decaan in het voortgezet onderwijs. Voor de VvSL verzorgt Marlies de nieuwsbrieven en maakt ze deel uit van de redactie van DecaZine.


10

















infoshop


DE JUISTE KOERS VOOR HET BÈTATALENT VAN MEISJES

Franka Kerklaan


Hoewel meisjes op havo- en vwo-niveau in toenemende mate kiezen voor een natuurprofiel, blijft dit procentueel nog steeds achter bij de jongens. Daarnaast is de doorstroming van meisjes naar een bèta- of technische vervolgopleiding een punt van aandacht. De ondervertegenwoordiging van meisjes en vrouwen in bèta en techniek wordt niet veroorzaakt doordat zij minder aanleg hebben, maar eerder door de invloed van de omgeving. Dit betekent dat veel bèta/technisch talent onbenut blijft. Terwijl bèta/technische bedrijven een tekort aan gekwalificeerd personeel hebben en verwachten dat dit tekort in de toekomst alleen maar zal toenemen.

In deze infoshop wordt aan de hand van voorbeelden ingegaan op de redenen waarom jongens en meisjes zo verschillend voor bèta/techniek kiezen. En er worden praktische tips gegeven hoe je als decaan kan bijdragen aan een positief beeld over bèta/techniek bij meisjes.


Franka Kerklaan komt als projectmedewerker vo bij VHTO veel op middelbare scholen en organiseert daar voor meisjes onder andere speeddates met vrouwelijke technische professionals. VHTO, het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek,  zet zich in om de participatie van meisjes en vrouwen aan de wereld van bètawetenschappen en techniek te vergroten.


11














infoshop


DUBBELVLA EN COMPETENTE HAVISTEN                       
Jan Hoekzema


”Studenten die tijdens de havo-opleiding het programma Havisten Competent doorlopen, hebben daar aantoonbaar voordeel van in hun hbo-propedeuse vergeleken met studenten die niet op een HaCo-school hebben gezeten”. Aldus een onderzoek van het Kohnstamm Instituut. Deze quote maakt nieuwsgierig …

Jan Hoekzema vertelt graag meer over de lessenserie die tot een community van - tussenstand - meer dan 35 havo-scholen leidde. De volgende steekwoorden en begrippen komen in deze infoshop aan de orde: motiverend onderwijs, learning-by-doing, relatie havist - docent, zelf verantwoordelijk zijn, dubbelvla, meer motivatie & minder uitval. Uiteraard is er ook ruimte voor vragen en opmerkingen.

Doordat de inleider zelf met het programma werkt, krijg je niet alleen het verhaal van een bevlogen methode-ontwikkelaar, maar ook van een projectleider en mentor van de werkvloer. En na afloop weet jij wat dubbelvla met  HaCo te maken heeft …


Jan Hoekzema is als decaan havo en docent Engels verbonden aan het Thomas a Kempis te Arnhem, voorzitter van de decanenkring Arnhem e.o. en mede-ontwikkelaar van Havisten Competent.


12

















infoshop


PROFIELAANVULLING BIJ BÈTA-DEFICIËNTIES

Tim Nota en Karlijn Ballemans


De studiekeuze is helder, maar in het vo-vakkenpakket ontbreken één of meerdere benodigde bètavakken. Dit probleem kom je als decaan waarschijnlijk regelmatig tegen. Welke mogelijkheden zijn er dan voor de leerling om de deficiëntie(s) weg te werken en zo toelaatbaar te worden voor het hoger onderwijs?

Voor een profielaanvulling zijn diverse opleidingstrajecten mogelijk. Het meest bekend is de route via het vavo afgesloten met een examen (één keer per jaar). Ook bestaat er de mogelijkheid om op meerdere momenten in het jaar een afsluitend examen af te leggen via het CCVX. Dit laatste biedt een leerling meer ruimte om een tussenjaar vorm te geven (zoals studeren in combinatie met een bijbaan of verre reis) of om meerdere vakken in één jaar te halen. Bij het opstellen van zo’n traject moet uiteraard goed worden gekeken naar de studiebelastbaarheid van de leerling.

In deze infoshop wordt op de verschillende trajecten en examens ingegaan en wordt ruimte geboden voor vragen omtrent eigen casuïstiek. Met de verkregen informatie kun je als decaan samen met een leerling een passend studietraject samenstellen.


Tim Nota is directeur van WisMon Bèta onderwijsinstituut. Karlijn Ballemans is als docent wiskunde en onderwijsontwikkelaar werkzaam bij WisMon.


13













infoshop


ONLINE INFORMATIE GEVEN AAN OUDERS               
Hermien Miltenburg


Als decaan ben je onvervangbaar. Maar je hebt ook voortdurend tijdgebrek. Toch wil je graag ouders van leerlingen betrekken bij de studiekeuze van hun kind, maar zonder daar veel tijd aan kwijt te zijn. Gelukkig zijn er veel eenvoudige online hulpmiddelen voor een goede communicatie met ouders. In deze  infoshop maak je kennis met online artikelen, filmpjes en webinars over studiekeuze waar je gratis en rechtenvrij over kunt beschikken. Ook als je helemaal niet technisch bent, kun je deze middelen meteen gebruiken. Jouw oudercommunicatie wordt snel efficiënter en effectiever zonder dat het je veel tijd kost. Het beschikbare materiaal is gericht op studeren aan een hogeschool of universiteit in Nederland en gaat niet over een speciale opleiding of instelling.


Hermien Miltenburg is docent Nederlands, docent geschiedenis en senior communicatieadviseur. Ze werkt nu al een paar jaar met passie als oudervoorlichter vanuit het ho. Hermien schrijft regelmatig in DecaZine.


14














infoshop


UNIVERSITAIR STUDEREN IN VLAANDEREN?

Sonia Brunel en Evelien van Laere


In deze infoshop komt het verschil aan de orde tussen universitaire studies in Nederland en in Vlaanderen. Verder word je geïnformeerd over de toelatingsvoorwaarden, de inschrijvingsprocedure en het systeem van leerkrediet voor universitaire studies in Vlaanderen.

Je maakt bovendien kennis met het online voorbereidingsplatform Aan de slag van de Universiteit Antwerpen. Dit is een handige tool voor aankomende studenten om de verwachte voorkennis te testen en eventueel bij te schaven.


Sonia Brunel en Evelien Van Laere werken aan het Departement Onderwijs van de Universiteit Antwerpen. Sonia informeert toekomstige internationale studenten en organiseert de internationale wervingsactiviteiten van de universiteit. Evelien biedt ondersteuning bij verschillende innovatieprojecten in de leeromgeving en is betrokken bij de coördinatie, de bekendmaking en de verspreiding van het online voorbereidingsplatform Aan de slag.


15















infoshop


LEREN VOORBIJ JE GRENZEN? GO EUROPE!

Leonie Blom en Marlou Saris


Is een leerling uitgeloot voor zijn of haar droomstudie, is er twijfel over de studiekeuze of is een tussenjaar wellicht de juiste volgende stap? GO Europe is er voor jongeren die een andere weg in willen slaan en nadenken over een buitenlandervaring. De mogelijkheden zijn eindeloos: een jaartje werkervaring opdoen als vrijwilliger met subsidie van de Europese Commissie, een taalcursus volgen of zelfs een complete studie in het buitenland doen.

Hoe ontdekt een leerling welk buitenlands avontuur bij hem of haar past? Wat zijn de te zetten stappen? En wat zijn de mogelijkheden als een leerling zelf niet de middelen heeft of extra begeleiding nodig heeft?

Tijdens de infoshop van GO Europe kom je daar alles over te weten!


Leonie Blom en Marlou Saris zijn werkzaam bij GO Europe, een onafhankelijk informatienetwerk voor jongeren die naar het buitenland willen, geïnitieerd door de Europese Commissie. Leonie is communicatieadviseur en Marlou is communicatiemedewerker.


16


















infoshop


STUDIEVAARDIG VAN HAVO NAAR HBO                     
Jeannette Postema


Voor veel scholieren is de overgang naar een vervolgopleiding in het hbo groot. Afstemming en samenwerking tussen vo-scholen en ho-instellingen zijn nodig om de overgang voor de scholieren te verbeteren en daarmee hun kans op studiesucces te vergroten. Studiesucces vereist onder andere dat studenten studievaardigheden op de juiste manier kunnen toepassen. In Noord-Nederland heeft men de handen ineengeslagen en een werkgroep havo-hbo opgericht met als doel het bevorderen van de aansluiting havo-hbo. Deze werkgroep heeft een Generieke studievaardighedenset voor doorstroom havo-hbo ontwikkeld. In deze infoshop maak je kennis met deze set waarin een tiental studievaardigheden wordt beschreven.

Een aantal studenten van de Hanzehogeschool Groningen zal vertellen over hun ervaringen met deze vaardigheden in het hbo-onderwijs en hoe zij de aandacht in het voortgezet onderwijs voor de ontwikkeling van deze vaardigheden hebben ervaren.

Ook wordt stilgestaan bij de vraag hoe in het vo de aandacht voor deze vaardigheden versterkt kan worden. Alle deelnemers aan deze infoshop krijgen een exemplaar van de set uitgereikt.


Jeannette Postema is beleidsadviseur Aansluiting vo-hbo bij de Hanzehogeschool Groningen en tevens kartrekker van de werkgroep havo-hbo.


17



















workshop


RAAMWERK LOOPBAANBEGELEIDING JONGEREN

Irma Romme en Eva-Maria Ternité.


Bij het begeleiden van mentoren en docenten in hun rol als loopbaanbegeleider komt veel kijken. De ene mentor of docent geeft van nature de ruimte aan de leerling in een loopbaangesprek, een andere zit zelf meer aan het stuur. De een volgt het curriculum LOB dat in samenwerking met de decaan is ontwikkeld en ziet de meerwaarde van ervaringen en het reflecteren daarop, de andere mentor of docent wijkt af van het curriculum. Als decaan wil je jouw mentoren en docenten begeleiden in hun ontwikkeling als loopbaanprofessional en vraag je je wel eens af welke taken er eigenlijk bij dit werk (kunnen) horen en welke deskundigheid daar vervolgens bij hoort. Ook zoek je manieren om urgentiebesef voor LOB te realiseren bij de schoolleiding. In deze workshop ga je aan de slag met het Raamwerk loopbaanbegeleiding jongeren dat recent in opdracht van het ministerie van OCW door Euroguidance is ontwikkeld. Je krijgt informatie over het raamwerk en de totstandkoming daarvan en onderzoekt met collega’s wat het raamwerk voor je kan betekenen in gesprek met je schoolleiding en docenten en in jouw eigen gesprekken met leerlingen.  


Irma Romme is als adviseur en trainer werkzaam op het gebied van loopbaanbegeleiding en Leven lang leren. Eva-Maria Ternité is als adviseur en trainer werkzaam op het gebied van loopbaanontwikkeling, teamcoaching, onderwijskwaliteit. Beiden werken bij Euroguidance, een publiek programma bij CINOP.


18













workshop


GEZOCHT: CREATIEVE SOLDATEN EN SOCIALE DROMERS

Stephan Corporaal


Zin in een prikkelende discussie? In deze workshop maak je allereerst kennis met de uitkomsten van een grote ontdekkingsreis onder duizenden jongeren en bedrijven over hun verwachtingen met betrekking tot werk. Een aantal mythes over de arbeidsmarkt wordt doorbroken en je krijgt een overzicht van hoe jongeren en bedrijven daadwerkelijk tegen veranderingen in werk aankijken. 

Vervolgens gaan we met elkaar aan de slag. Hoe kunnen we onderwijs en loopbaanbegeleiding zó vormgeven dat jongeren voorbereid worden op veranderingen in werk? Door middel van een aantal stellingen proberen we jouw aannames ter discussie te stellen. 


Dr. Stephan Corporaal is gepromoveerd op zijn ontdekkingsreis mét en óver jongen. Hij werkt als associate lector voor Saxion en TechYourFuture en doet onderzoek naar de toekomst van de arbeidsmarkt.


19



















workshop

IEDEREEN EEN (PRET)STUDIE … EN EEN BAAN!

Sophie Dijkstra, Quirine Peters-Van Winsen en Yvonne Schoolmeesters


Het kiezen van een studie is voor de leerling en andere betrokkenen een lastig proces.

Er is druk van ouders en maatschappij om een ”zinvolle” studie te kiezen. Te midden van het woud aan adviezen heeft de leerling nauwelijks de ruimte om zélf na te denken over wat bij hem of haar past. Opvallend is dat een aantal kleine letterenstudies nauwelijks de aandacht van de leerlingen krijgt, terwijl deze studies inspirerend én zinvol zijn.

Welke onbewuste en bewuste gedachten spelen voor leerlingen een rol bij het maken van de studiekeuze? En vooral: hoe kunnen we leerlingen helpen om te kiezen voor iets dat écht bij hen past? Bieden successen uit het verleden dan toch garanties voor hun toekomst?

Tijdens deze workshop analyseren we het studiekeuzeproces en bedenken we een aantal manieren om de leerling op een genuanceerde manier op zoek te laten gaan naar een studie die hem of haar op het lijf is geschreven.


Sophie Dijkstra is Teacher in Residence aan de Radboud Universiteit en docente Klassieke talen op het Kandinsky College in Nijmegen. Quirine Peters-Van Winsen is Teacher in Residence aan de Radboud Universiteit en docente Duits op het Maaslandcollege in Oss. Yvonne Schoolmeesters is decaan vwo en docente Frans op het Valuascollege in Venlo


​Direct aanmelden!