Programma

Programma VvSL-congres 2019                            “Net even anders”

Het dagschema van het congres ziet er als volgt uit:

09.30 - 10.00 uurOntvangst met koffie en thee
10.00 - 10.30 uurALV
10.30 - 11.30 uur

Congresopening door Minette van den Bemd

Keynote speech door Lammert Kamphuis

11.30 - 11.45 uurPauze met koffie, thee en een versnapering
11.45 - 13.00 uurWorkshopronde 1 of deelname VvSL talk
13.00 - 13.45 uurLunch
13.45 - 15.00 uurWorkshopronde 2 of deelname VvSL talk
15.00 - 16.00 uurPubquiz en borrel
16.00 - 16.30 uurNapraten


De VvSL viert dit jaar haar 10-jarig bestaan! Het congres heeft dit jaar daardoor ook een feestelijk tintje. Net even anders dit jaar is dat er twee rondes zijn in het dagprogramma (voorheen drie) én we hebben een nieuw onderdeel genaamd “VvSL-Talks”.

Je kunt dit jaar kiezen of je beide rondes een work/infoshop gaat volgen of één ronde naar de VvSL-Talks gaat. Voor de beschrijvingen van de workshops en de VvSL-Talks zie onderaan deze pagina.

Je meldt je aan voor het congres door uiterlijk op 30 oktober het aanmeldingsformulier in te vullen. De deelnemerscapaciteit op het congres is niet onbeperkt dus wees er snel bij om je plek te reserveren. De plaatsing geschiedt in volgorde van aanmelding en wordt direct na je aanmelding bevestigd. Je persoonlijk dagprogramma krijg je voor aanvang van het congres uitgereikt aan de ontvangstbalie. Heb je je aangemeld en ben je toch onverwachts verhinderd om aanwezig te zijn bij het congres op 7 november dan krijg je bij annulering tot en met 31 oktober het bedrag van deelname teruggestort. Bij annulering op of na 1 november wordt het bedrag van deelname in rekening gebracht.

De kosten voor deelname zijn € 80 voor VvSL-leden en € 100 voor niet-leden. Seniorleden, stagiair(e)s en studenten betalen € 40. Voor deelnemers die in dit schooljaar aan de VvSL-cursus voor startende decanen havo/vwo hebben deelgenomen is het congres gratis. Gelijk met de bevestiging van je aanmelding krijg je voor de deelnemersbijdrage digitaal een factuur toegezonden. Je vindt deze factuur in je VvSL-account op onze website www.vvsl.nl onder de tab “Profiel” bij ”Mijn facturen”.

De congreslocatie, Cursus- en vergadercentrum Domstad, ligt op 10 à 12 minuten loopafstand van NS-station Utrecht Centraal. Een routebeschrijving vind je op www.accommodatiedomstad.nl/routebeschrijving/. De parkeergelegenheid in de buurt van Domstad is beperkt en kostbaar. Wij adviseren je daarom met het openbaar vervoer te komen.

Voor vragen over het congres kun je het aanmeldingsformulier of het contactformulier op de VvSL-website gebruiken.

Er is - ook en zeker in de wandelgangen - veel te halen op ons congres. En natuurlijk is je eigen inbreng in de vorm van vragen, opmerkingen, discussie en het uitwisselen van good practices bij elk programmaonderdeel van grote waarde. Daarom hopen wij dat je er op 7 november in Utrecht (opnieuw) bent. Graag tot dan!

Met vriendelijke groet,

de congrescommissie


       ALV


AGENDA VAN DE ALGEMENE LEDENVERGADERING VAN DE VVSL

De definitieve agenda van de algemene ledenvergadering van de VvSL wordt vastgesteld in de bestuursvergadering van 3 oktober en zal daarna zo spoedig mogelijk, samen met de vergaderstukken, aan alle leden worden toegezonden. In de ALV is uiteraard ruimte voor vragen en opmerkingen van de leden. Het bestuur stelt het op prijs wanneer de vragen vooraf worden toegestuurd, zodat het zich op de beantwoording ervan kan voorbereiden.




KEYNOTE SPEECH     Lammert Kamphuis

'Filosoferen over studiekeuzes'
Welke verwachtingen creëren wij voor leerlingen rondom studie, werk en carrière? In hoeverre maken wij leerlingen zich bewust van de invloed van huis uit op hun verlangens? Hoe kunnen ideeën uit de filosofiegeschiedenis ons helpen leerlingen keuzes te laten maken in tijden van keuzestress? Tijdens deze interactieve lezing neemt filosoof Lammert Kamphuis je mee in deze vragen. Hij gebruikt inzichten van Griekse, Japanse en Nederlandse filosofen om je te laten stilstaan bij je dagelijkse werkzaamheden. Zo daagt hij je uit om vanuit verfrissende perspectieven na te denken over je werk als decaan of aansluitcoördinator. Na deze lezing kijk je net even anders naar de alledaagse gang van zaken en zul je net even anders weer aan het werk gaan! 

Lammert Kamphuis is een bekende filosoof, bestsellerauteur en spreker. Het is zijn missie zoveel mogelijk mensen te laten ervaren hoe filosofie hen kan helpen in het dagelijkse leven. Lammert is een veelgevraagd spreker in het bedrijfsleven, sprak meerdere malen voor volle zalen op Lowlands, is hoofddocent bij The School of Life Amsterdam en huisfilosoof bij Koffietijd/5 Uur Live op RTL 4. In 2018 kwam bij De Bezige Bij zijn boek Filosofie voor een weergaloos leven uit, dat al snel een bestseller werd. Het magazine Nouveau noemde hem “een van de meest inspirerende sprekers van het moment.” www.lammertkamphuis.nl


  VvSL-Talks



  inspireren


In de VvSL-Talks krijgen drie sprekers ieder 15 minuten spreektijd om hun visie over een LOB thema aan jullie te presenteren. Dat doen zij aaneengesloten. Daarna wordt de ruimte verdeeld in deze drie thema’s en is er 30 minuten de tijd om over één van de drie thema’s met elkaar in discussie te gaan. De sprekers zullen daarbij aansluiten. Hieronder volgt een beschrijving van de sprekers en hun eigen gekozen LOB thema.


   VvSL-Talk


COACH JE LEERLING RICHTING ZIJN/HAAR DROOMCARRIERE!     Mei-Lin Koster

Stel, je hebt een leerling, student of coachee met enorm veel capaciteiten, maar hij komt maar niet verder. Als decaan of loopbaanbegeleider vraag je je af hoe je hem het beste kunt helpen, zodat jouw leerling wél die volgende stap kan zetten. Daarom is het voor jou essentieel om te weten wat hem tegenhoudt in het bereiken van zijn doelen. En nog belangrijker is het erachter te komen hoe je die belemmeringen effectief weg kunt halen! Deze VvSL-Talk gaat jou inspireren om je leerlingen de volgende stap te laten zetten in hun droomcarrière.

Als spreker en coach is Mei-Lin voornamelijk gericht op de thema's carrière, persoonlijke groei en adoptie. Haar passie, enthousiasme en positieve energie maken haar tot een zeer inspirerende spreker die haar publiek volledig meeneemt in haar verhaal.


   VvSL-Talk


GELIJKE KANSEN BIJ SELECTIEPROCEDURES TOCH?     Gerard Hogendoorn

Selectieprocedures bij opleidingen met onder andere een numerus fixus lijken transparant en eerlijk te zijn. Iedereen gelijke kansen. Toch? Alles beter dan loten. Toch?

Maar zijn die procedures wel zo eerlijk? En willen de opleidingen wel weten wat ze meten? En vooral: kunnen ze wel meten wat ze eigenlijk willen meten? 

Hoe zit het trouwens met de toegankelijkheid bij deze opleidingen? Heeft iedereen wel gelijke kansen zoals vaak wordt voorgespiegeld?

Gerard Hogendoorn, voorheen werkzaam bij de Erasmus Universiteit en vertrekkend bestuurslid VvSL, maakt een einde aan deze sprookjes. En doet een voorstel hoe het wél beter kan.


 





   VvSL-Talk





    



NAAR EEN GROEIGERICHTE LOOPBAANMENTALITEIT     Monique Rouweler

In deze VvSL-talk neemt Monique je mee in de mentale wereld van leerlingen. Ze geeft inzicht in de onzichtbare motieven en overtuigingen die ten grondslag kunnen liggen aan loopbaankeuzes en laat zien hoe belangrijk het is als loopbaanbegeleider daarvan kennis te hebben. Met name de leermentaliteit van leerlingen neemt ze onder de loep. Ze bespreekt welke invloed deze kan hebben op de interesse en motivatie van leerlingen en hoe deze hun beeld van mogelijke opleidingen en beroepen kleurt. Ten slotte geeft ze een aantal tips aan de hand waarvan je de leermentaliteit van leerling kunt herkennen en bespreekbaar kunt maken. 

Monique Rouweler is docent-onderzoeker bij de Academie Pedagogiek en Onderwijs op Saxion Hogescholen. Samen met dr. Sandra van Aalderen (auteur van het Boek ‘Naar een groeigerichte leermentaliteit’) doet ze onderzoek naar effectieve en duurzame aanpakken voor onderwijsontwikkeling door te kijken naar de rol van leergedrag en leermentaliteit van leerling en docent. Naast haar werk als docent-onderzoeker geeft ze les in het basisonderwijs. Deze combinatie van onderzoek en praktijk geeft Monique een doordachte en realistische kijk op onderwijs.




WORK/INFOSHOPS


         1





    inspireren 



LOB ANNO NU: LEERLINGEN BETREKKEN BIJ LOB     LAKS: Fierke Koolen en Max Bloem

De workshop heeft als doel decanen en andere loopbaanbegeleiders te prikkelen om goed na te denken over de manier waarop zij leerlingen betrekken binnen de LOB-trajecten op hun school. Na deze workshop weten de participanten hoe ze leerlingen, en leerlingenraden, kunnen betrekken bij LOB, en weten ze de voordelen van zulke leerlingenparticipatie.

De sprekers zullen door middel van ferme stellingen en discussies daarover de decanen uitnodigen zich te verplaatsen in de leerlingen. Dit is een moment voor de decanen om hun ervaringen te delen wat betreft de interactie met leerlingen binnen de invulling van LOB op hun school. Ook zullen ze de leerlingenraad als LOB partner introduceren en de verschillende rollen die de leerlingenraad als partner kan aannemen uitleggen. Tot slot zullen ze de aanwezigen uitnodigen bepaalde voorstellen te bespreken en uit te voeren.

Fierke Koolen is secretaris van het Laks en heeft LOB in haar portefeuille. Max Bloem is beleidsmedewerker bij het LAKS.


         2





    informeren 

        en

  inspireren 



EEN INFORMATIEVE WORKSHOP VOOR DE STARTENDE DECAAN     Nicole Sponselee

Ben jij net begonnen als decaan? Dan zit je waarschijnlijk boordevol vragen over het decanaat en de werkzaamheden als decaan. In deze workshop komen veelvoorkomende vragen van startende decanen aan bod. Je krijgt informatie over de positie van de decaan binnen de school, de taken van een decaan en de samenwerking met mentoren. Natuurlijk krijg je ook een heleboel praktische tips en is er ruim tijd om vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen. Zo ga je naar huis met informatie die je meteen in de praktijk kan toepassen en dat zal je als decaan sterker in je schoenen plaatsen. Deze workshop is interessant voor decanen die dit schooljaar gestart zijn als decaan. 

Nicole Sponselee is decaan in Eindhoven en voorzitter van de decanenkring Eindhoven e.o. Ze heeft 13 jaar ervaring en vindt het leuk nieuwe collega’s op weg te helpen in wat zij de mooiste taak op school vindt.


         3





    informeren 



IN HET HO GEBEURT ALTIJD WAT!     Margreet Punt en Pierre Poell

Het is inmiddels traditie dat je op het VvSL-congres op de hoogte wordt gebracht van de actuele ontwikkelingen in het hoger onderwijs die van belang zijn voor studiekeuze en studiesucces. Met aandacht voor zowel het hbo als het wo. Daarbij komen onderwerpen voorbij als de studiekeuzecheck, matching, de numerus fixus, (decentrale) selectie en het bindend studieadvies (bsa) .Het kan dus niet anders dan dat dit een sessie wordt vol informatie voor zowel de beginnende als de doorgewinterde schooldecaan.

Margreet Punt (adviseur aansluiting vwo-wo Universiteit Tilburg) en Pierre Poell (beleidsaviseur Hogeschool Inholland en voorzitter van het LICA, het netwerk van aansluitingscoördinatoren in het hbo) praten je graag bij en gaan graag hierover het gesprek aan.


         4





    inspireren 



HET ABC VAN LOOPBAANGESPREKKEN     Mimi ter Haar

In de interactieve workshop van KeuzeLAB (bureau voor Studiekeuze en Talentonderzoek) geeft Mimi ter Haar aan de hand van veel praktijkvoorbeelden inzicht en tips voor het voeren van loopbaangesprekken met leerlingen. Aan bod komen o.a.:

- gesprekstechnieken

- didactisch coachen

- LOB-instrumenten/tools

- mindset (van fixed naar growth)

- het keuzeproces, de keuzemomenten en de keuzestijlen.

Na haar studie Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam werkte Mimi ter Haar meerdere jaren als Human Resources Manager in het bedrijfsleven om begin 2003 haar eigen coachingspraktijk te starten. Daar begeleidde zij, mede op basis van NLP technieken, kandidaten in het oplossen van loopbaanvraagstukken. In de praktijk blijkt dat een juiste studiekeuze en een realistisch zelfbeeld de kans op succes in de verdere loopbaan sterk vergroten.


         5





    inspireren 



GELUK ONDER DRUK?     Marloes Kleinjan

Over het welzijn van de jeugd in Nederland is de laatste tijd veel te doen geweest in de media: 

“Mentale druk op jongeren neemt gevaarlijke vormen aan”

“Studenten vallen bij bosjes uit met psychische problemen”

“Middelbare scholieren ervaren steeds meer druk”

Er lijken verschillende signalen te zijn die erop wijzen dat jongeren het momenteel moeilijk hebben en dat hun welzijn onder druk staat. Ook vanuit het onderwijs komen steeds vaker berichten dat de ervaren stress en druk onder leerlingen toe lijken te nemen. 

In deze workshop zal aan de hand van de laatste cijfers en vanuit wat de jongeren zelf vertellen inzicht gegeven worden in het geestelijk welbevinden van de Nederlandse jeugd tussen 10 en 18 jaar. Daarnaast zal een aantal handvatten geboden worden om stress, druk en psychische problemen bij jongeren te herkennen en hen hierbij te ondersteunen.  

Prof. dr. Marloes Kleinjan is hoogleraar Youth Mental Health Promotion bij het Trimbos-instituut en de Universiteit Utrecht. 


         6





    informeren 



DE NEDERLANDSE STUDENT AAN KU LEUVEN     Pieter Heylen    

In deze presentatie legt Pieter Heylen enkele verschillen in het onderwijs tussen België en Nederland uit en licht hij toe waarom studeren in België zo gek niet is. De structuur van het onderwijs wordt geduid, de verschillen in onderwijs, toelatingsvoorwaarden, collegegelden, maar ook culturele verschillen (do’s and don’ts) en praktische tips over bijvoorbeeld kamers en inschrijven worden besproken. Het toelatingsexamen voor arts en tandarts komt ook uitgebreid aan bod en de inleider eindigt zijn presentatie met enkele tips van huidige Nederlandse studenten in België.

Pieter Heylen werkt als communicatieadviseur voor de KU Leuven, de hoogst gerankte Belgische universiteit. Daar is hij o.m. verantwoordelijk voor de communicatie naar Nederlandse studenten. Hij zal vooral spreken vanuit zijn ervaring als KU Leuven-werknemer, maar kan -dankzij interuniversitair overleg- ook vragen beantwoorden over het Belgische hoger onderwijs in het algemeen. Als geboren en getogen Leuvenaar studeerde hij zelf ook aan de Leuvense universiteit en ging later op uitwisseling in het Verenigd Koninkrijk.


         7





    scholen 



LEIDING GEVEN AAN LOB     Martine Buijsen                               

Als decaan ben je de spin in het web van de keuzebegeleiding van je leerlingen. Voor de meeste decanen is het echter onmogelijk alle leerlingen persoonlijk aandacht te geven. Om alle leerlingen te bereiken, worden de mentoren ingeschakeld als intermediair en motivator die leerlingen stimuleert zich bezig te houden met hun toekomst in en na school.

Niet alle mentoren zijn vanuit zichzelf toegerust en gemotiveerd om deze taak op zich te nemen. De decaan wordt ineens projectleider van een project met medewerkers. Dat vraagt om leidinggevende vaardigheden en daarop is niet iedere decaan voorbereid.

Deze workshop biedt een verkenning van de leidinggevende rol van de decaan: Hoe werkt dit in jouw school? Welke taken neem je hierin wel of juist niet op je en wat zegt dit over de rol van de directie? Wat kun jij doen om ervoor te zorgen dat de mentoren jouw partners in LOB worden? Deze workshop biedt een voorproefje op de training Leiding geven aan LOB die aangeboden wordt door de VvSL.

Martine Buijsen is eigenaar van LOB123 en geeft naast de post-hbo opleiding ”De decaan als loopbaancoach” diverse trainingen voor de VvSL. Martine is ruim 11 jaar werkzaam als decaan havo/vwo op SG Were Di in Valkenswaard. 


         8





    informeren 



DOORSTROOMRECHT EN EEN PRAKTIJKGERICHTE COMPONENT IN HET HAVO?    Susan van den Heuvel en Ilonka Lourenz

Susan en Ilonka geven je de actuele stand van zaken over het wetsvoorstel doorstroomrecht vmbo-havo (en havo-vwo) en de ontwikkeling van de Nieuwe Leerweg (GL-TL) met een praktijkgerichte component. Beide ontwikkelingen zijn bedoeld om de doorstroom naar het havo/vwo te verbeteren. Ook is er geadviseerd om een praktijkgerichte component ook in het havo in te voeren. De inleiders gaan met je in gesprek over de mogelijke consequenties van deze ontwikkelingen en de positie van LOB daarin. Ook horen ze graag welke aandachtspunten je mee wilt geven bij de ontwikkeling van de Nieuwe Leerweg met praktijkgerichte component. 

Susan van den Heuvel werkt voor OCW en Ilonka Lourenz is werkzaam bij de VO-raad.


         9





    scholen 



PRESENTEREN VOOR DECANEN     Maike Pollaert

Voor veel decanen is dit dagelijkse realiteit: één-op-één ben je op je best. Daarom lukt het jou zo goed om leerlingen te helpen met hun studiekeuze en studieplanning.

Maar je voelt je niet op je gemak als je voor een aula vol ouders of leerlingen staat om hen te informeren over studiekeuzes. Je bent niet de enige die er enorm tegenop ziet of er zelfs wakker van ligt.

De training Presenteren voor Decanen is erop gericht je hierbij te helpen. Het helpt je je presentatie zo op te bouwen dat je mensen nieuwsgierig maakt. Je leert hoe een juiste voorbereiding je helpt van de zenuwen af te komen. Je leert hoe jij je comfortabel kunt leren voelen tijdens de presentatie. Je rekent af met je onzekerheid rondom presenteren.

Het programma van de training is gebaseerd op theatertechnieken, de formule van TedTalks en inzichten uit de psychologie. De workshop tijdens het VvSL congres is een kennismaking met dit programma.

Drs. Maike Pollaert is opleidingskundige en theaterregisseur. Ruim 15 jaar heeft ze ervaring in het bij- en nascholen van professionals, zowel in het onderwijs als in het bedrijfsleven. In 2015 richtte ze PEPP-R op. In de cursussen en trainingen van PEPP-R combineert ze haar twee achtergronden en helpt ze mensen steviger in hun schoenen te staan. Haar drijfveer is mensen vol zelfvertrouwen en leiderschap te laten uitblinken in hun werk door een goede, passende performance.


        10





    informeren 



STUDIEFINANCIERING     Jaap de Win

Naast huwelijk, scheiding, een huis kopen of een eigen zaak beginnen is het volgen van een studie en de financiering ervan een zaak die belangrijke financiële gevolgen heeft in een mensenleven. De keuze van een studie en financiering ervan zijn vaak de eerste beslissingen met verstrekkende gevolgen voor de rest van je leven. Onze leerlingen, de aanstaande studenten, dienen hierover geïnformeerd te worden. Sinds een aantal jaren stelt DUO geen voorlichters meer beschikbaar voor voorlichtingen op school. Als decaan kun je verwijzen naar het Webinar, de Studiekeuzespecial of zelf de voorlichting verzorgen. In deze workshop deelt Jaap zijn op de DUO presentatie gebaseerde voorlichting, uiteraard geactualiseerd. Deze voorlichting is de laatste twee jaren ook op de ouderavonden van de Erasmus Universiteit Rotterdam gegeven. Wil jij de voorlichting op je school ook zelf voor je rekening nemen dan zal deze workshop je de benodigde info, kennis en tips voor een succesvolle presentatie opleveren. Geen zakelijke opsomming van de DUO regelgeving maar een instrument om leerlingen, en hun ouders te helpen ook de financiële consequenties van hun studiekeuze te doorgronden.

Jaap de Win is naast penningmeester van de VvSL docent economie en decaan op het Develsteincollege.


        11





    inspireren 



DE DECAAN, GESPREKSPARTNER VOOR DE ‘MOEILIJKE’ GEVALLEN     Jessie Kosterman & Annika Meerman

Een leerling die maar één studie, geneeskunde, wil doen en niet openstaat voor alternatieven. Wat als een leerling alles leuk vindt en niet durft af te strepen? Of een leerling die voor geen enkele studie gemotiveerd raakt? Herkenbaar? Via ”oplossingsgerichte coaching” kun je leerlingen laten nadenken over wat ze willen, goed kunnen en waar ze gemotiveerd van raken. Daarmee kun je als decaan samen met de leerling stap voor stap naar een studiekeuze toe werken.
In deze workshop krijg je te zien hoe September Advies met de geschetste situaties omgaat in groepen en in individuele gesprekken. Vervolgens ga je zelf met een concrete casus aan de slag en oefen je met oplossingsgerichte coaching. De dag ná het congres kun je deze technieken (zoals de techniek van vraagschalen en de cirkeltechniek) al toepassen op je eigen leerlingen!

Jessie Kosterman en Annika Meerman zijn werkzaam bij September Advies. Dit bureau is gespecialiseerd in studiekeuzebegeleiding en helpt leerlingen in heel Nederland een bewuste en onderbouwde studiekeuze te maken door met hen in gesprek te gaan.


        12



   inspireren  


MAATWERKDIPLOMA’S EN LOB     Carolien Hueting

Tijdens deze werksessie gaan we gezamenlijk in op de meest actuele ontwikkelingen op het gebied van maatwerk en maatwerkexamens en diploma's. Aan de hand van concrete vragen uit je eigen schoolpraktijk bespreken we de kansen en uitdagingen die het maatwerkdiploma stelt op het gebied van LOB. Daarnaast verken je met collega's van andere scholen de mogelijkheden en de consequenties voor de schoolorganisatie van maatwerk, en houd je je eigen LOB in relatie tot maatwerk tegen het licht.

Carolien Hueting is senior beleidsadviseur onderwijs bij de VO-raad


        13





   scholen 



STAAT JOUW LEERLING IN ”STANDJE GO”?     Martine Buijsen

Jouw school heeft haar ambities met betrekking tot LOB vastgelegd in een mooi beleidsplan of heeft de wens om dat in de toekomst te gaan doen. Met zorg kijk je naar de methode(s) en opdrachten waarmee je je leerlingen voor LOB aan het werk zet en je hebt hopelijk gezamenlijk bepaald wie verantwoordelijk is voor de begeleiding daarvan. Wat is er nu nog meer belangrijk voor een goede uitvoering van LOB?

Dat ben JIJ! Jij bent als loopbaancoach je belangrijkste instrument. Stel je de leerlingen de juiste vragen? Neem je bewuste beslissingen ten aanzien van de rol die je pakt? Krijg je je leerlingen en/of je mentoren met jouw begeleiding in ”standje go”?

In deze workshop staat Martine Buijsen hierbij stil door via de vijf loopbaancompetenties in te zoomen op de ”cirkel van zelfsturing”, de theorie van Rupert Spijkerman.

De workshop helpt je je inzicht in loopbaancoaching te vergroten en je persoonlijk te ontwikkelen. Je staat weer even stil bij je gespreksvoeringsvaardigheden en je gaat met een aantal concrete tips naar buiten. En mocht je na de workshop enthousiast zijn en nog meer met dit thema aan de slag willen, dan is er de post-hbo-opleiding ”De decaan als loopbaancoach” die dieper ingaat op jouw rol als loopbaancoach.

Martine Buijsen is eigenaar van LOB123 en geeft naast de post-hbo opleiding De decaan als loopbaancoach diverse trainingen voor de VvSL. Martine is ruim 11 jaar werkzaam als decaan havo/vwo op SG Were Di in Valkenswaard. Ze heeft de afgelopen jaren diverse decanen en scholen begeleid bij bovenstaand proces.