Vereniging
van
Schooldecanen en
Loopbaanbegeleiders
Nieuws


21/04 Van mentoren managen naar leiding geven aan LOB

In Nieuwsbrief 8 van dit schooljaar wordt een aantal cursussen c.q. trainingen, die binnenkort of volgend schooljaar van start gaan, op een rij gezet. Een daarvan was vorig jaar bekend onder de naam ‘Mentoren managen’ en heet nu ‘Leiding gevan aan LOB’. Deze nieuwe titel dekt de lading beter. De training is voor decanen die vanuit de eigen schoolsituatie willen kijken naar hun eigen rol in het bereiken van optimale LOB-resultaten. In de training staan de verwachtingen over en de communicatie met de mentoren en de schoolleiding centraal.  Een deelnemer: ”In de training neem je afstand van de praktische kant van het decanaat en leer je op een nieuwe manier, vanuit andere perspectieven, naar de mentoren en je eigen rol te kijken”.

Lees meer over deze training in de nieuwsbrief. Daarin ook aandacht voor de training ‘Startende decanen’, de masterclass ‘Contact Centraal’ en de hbo-opleiding ‘De decaan als loopbaancoach’. Voeg daarbij de folder die was ingestoken in DecaZine 14 over de Online leergang LOB (en het interview met Barbara Rooimans in DecaZine zelf) en u heeft weer een actueel overzicht van het aanbod aan scholing voor decanen.

Verder leest u in nieuwsbrief 8 over het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer waar ook de VvSL bij aanwezig was, een mogelijkheid om wiskunde D ‘arbeidsluw’ aan te kunnen bieden en een oproep om een enquête in te vullen van de stichting C3, die graag wil weten aan welke materialen decanen behoefte hebben om goed aandacht te kunnen geven aan opleidingen in de natuur- en scheikunde.

Tot slot wordt u er op gewezen dat u op korte termijn de contributienota in uw mailbox zult aantreffen.

De nieuwsbrief is aan alle leden als pdf toegezonden. 

 
05/04 Over facebook, vastroesten, studiesucces, tweetalig onderwijs en meer….
DecaZine 13 wordt a.s. donderdag  in gedrukte vorm verstuurd, dus met een beetje geluk hebben alle VvSL-leden dit nummer in of net na het weekend in huis. Voor wie niet wachten kan is dit nummer digitaal vanaf vandaag (5
De redactie heeft haar best gedaan u weer een gevarieerd inzicht te bieden in wat er op dit moment speelt in LOB-land. Naast een artikel over het gebruik van facebook bij LOB, vindt u o.a. een samenvatting van een rapport van Researchned over de factoren die van invloed zijn op studiesucces, een inzicht in tweetalig onderwijs in Nederland, een artikel over de opleiding Natuurwetenschap en innovatiemanagement in Utrecht, een interview met een deelnemer aan de onlineleergang LOB, nieuws over een digitaal LOB-cv, een column van gastcolumnist Ton Luken  en nog veel meer.
Reacties op dit nummer, zowel positieve als negatieve, kunt u kwijt aan Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. .

DecaZine 13 is  vanaf vandaag (5april) digitaal beschikbaar.

De redactie heeft haar best gedaan u weer een gevarieerd inzicht te bieden in wat er op dit moment speelt in LOB-land. Naast een artikel over het gebruik van facebook bij LOB, vindt u o.a. een samenvatting van een rapport van Researchned over de factoren die van invloed zijn op studiesucces, een inzicht in tweetalig onderwijs in Nederland, een artikel over de opleiding Natuurwetenschap en innovatiemanagement in Utrecht, een interview met een deelnemer aan de onlineleergang LOB, nieuws over een digitaal LOB-cv, een column van gastcolumnist Ton Luken  en nog veel meer.

Reacties op dit nummer, zowel positieve als negatieve, kunt u kwijt aan Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. .

 
14/03 Oud-decaan leidt ontwerpteam2032

Dinsdag 8 maart heeft staatssecretaris Dekker aan de Tweede Kamer gemeld dat hij een voorzitter heeft gevonden voor het ontwerpteam2032, de commissie die de plannen van het Platform Onderwijs 2032 verder uit gaat werken. Het is Geri Bonhof die in de jaren 80 nog decaan was op de Meergronden in Almere. Zij is echter bekender geworden als lid van de Onderwijsraad, voorzitter van het College van bestuur van de Hogeschool Utrecht en vicevoorzitter van de Vereniging Hogescholen. Lees meer in nieuwsbrief 7, die per e-mail aan alle leden is verzonden. In deze nieuwsbrief ook een aantal aankondigingen van activiteiten georganiseerd door de VO-raad,  aandacht voor de online collegereeksen van de Wageningen University  en de mededeling dat er nog enkele plaatsen beschikbaar zijn voor de training ‘Een ACT toolkit voor LOB’.

 

 
15/02 Aantal eerstejaars studenten gedaald
Het aantal eerstejaars studenten is zowel in het WO als in het HBO gedaald. Vermoedelijke factoren zijn de wijzigen in de studiefinanciering ofwel de invoering van het sociaal leenstelsel en de strengere toelatingseisen tot de PABO. Dit kunt u lezen in nieuwsbrief nummer 6.
Daarin o.a. ook aandacht voor de online leergangen LOB en andere scholingsmogelijkheden, versneld en verrijkt vwo en de commotie rondom het gebruik van de spellingcorrectie bij het centraal examen Nederlands.
De nieuwsbrief gaat hierbij. U kunt hem ook downloaden vanaf https://vvsl.nl/index.php/publicaties/nieuwsbrieven.html.
Het aantal eerstejaars studenten is zowel in het WO als in het HBO gedaald. Vermoedelijke factoren zijn de wijzigen in de studiefinanciering ofwel de invoering van het sociaal leenstelsel en de strengere toelatingseisen tot de PABO. Dit kunt u lezen in nieuwsbrief nummer 6.Daarin o.a. ook aandacht voor de online leergangen LOB en andere scholingsmogelijkheden, versneld en verrijkt vwo en de commotie rondom het gebruik van de spellingcorrectie bij het centraal examen Nederlands.De nieuwsbrief gaat hierbij. U kunt hem ook downloaden vanaf https://vvsl.nl/index.php/publicaties/nieuwsbrieven.html.
 
22/01 Overgangsrapport belangrijk voor decentrale selectie
In nieuwsbrief 4 is aandacht besteed aan de afschaffing van de loting per
studiejaar 2017-2018. Daarvoor in de plaats komt de decentrale selectie.
Bij die decentrale selectie zou wel eens een heel belangrijke rol
toebedeeld kunnen gaan worden aan het overgangsrapport. Lees hierover meer
in nieuwsbrief 5.In nieuwsbrief 5 verder aandacht voor twee conferenties, de Cum
Laude-regeling, decentrale selectie en het verslag van de
Kringvoorzittersvergadering van 26 november jl.
Deze nieuwsbrief en ook de vorige nummers u kunt ook downloaden vanaf de
website van de VvSL. 
 
09/12 Loting definitief verleden tijd

De ministeriële regeling, waarin dit wordt geregeld is 19 november jl. gepubliceerd. Hiermee zijn de vragen die op het congres rezen over hoe vaak je je nu in één jaar kunt aanmelden voor de populaire studies geneeskunde, tandheelkunde, fysiotherapie en mondzorgkunde opgelost: één keer. In nieuwsbrief nummer 4 vindt u een link naar de officiële teksten en naar de brief die de minister hierover heeft gestuurd naar alle vo-scholen en mbo-instellingen. In deze nieuwsbrief ook aandacht voor de evaluatie van het congres, de vernieuwing van het vmbo en het verslag van de algemene ledenvergadering.

Nieuwsbrief 4 kunt u vinden op https://vvsl.nl/index.php/publicaties/nieuwsbrieven.html
 
12/11 Derde groep VvSL-cursus voor startende decanen havo/vwo gaat door

Eerder is aangekondigd dat vanwege de grote belangstelling voor de cursus voor startende decanen bekeken werd of er een derde groep georganiseerd zou worden. Deze week heeft het bestuur besloten deze derde cursus inderdaad door te laten gaan. Er zijn nog een paar plaatsen vrij. Ook is er nog één plek vrij in de cursus mentoren managen. In de hierbij gevoegde VvSL-nieuwsbrief vindt u nog meer professionaliseringsinformatie (cursus ACT-toolkit, Conferentie Studiekeuze Centraal, trainingsdag N-factor). Daarnaast uiteraard ook aandacht voor het zeer geslaagde VvSL-congres op 5 november jl., de stand van zaken m.b.t. de rekentoets en ‘het maatwerkdiploma’.

De nieuwsbrief kunt u ook downloaden vanaf de website: https://vvsl.nl/index.php/publicaties/nieuwsbrieven.html.

 

 
09/09 Medewerkers promotieonderzoek gezocht

De toolkit 'ACT in LOB' is vorig school jaar gelanceerd http://www.act-in-lob.eu/)

Dit schooljaar is het tijd om te onderzoeken of de tools bevallen. En of ze werken zoals ze zijn bedoeld. 

Dit zal bijdragen aan inzicht hoe LOB werkt en verbeterd kan worden. Tom Luken voert dit onderzoek uit in het  

kader van zijn promotieonderzoek. Hiervoor is hij op zoek naar scholen c.q. decanen die mee willen werken.  

In de eerste nieuwsbrief van schooljaar 2015-2016 vindt u hierover meer informatie en hoe u zich/uw school 

aan kunt melden. 

In deze nieuwsbrief o.a. aandacht voor de rekentoets, versneld en verrijkt vwo, cum laude, professionalisering 

(de derde cursus voor beginnende mentoren gaat mogelijk van start!) en studeren in het buitenland. 

Nieuwsbrief nummer 1 kunt u vinden op de website https://vvsl.nl/index.php/publicaties/nieuwsbrieven.html.

 
30/06 Invloed VvSL columnist reikt ver

Hoe ver kunt u lezen in nieuwsbrief nummer 12, de laatste van dit schooljaar. In deze nieuwsbrief ook een oproep. De VvSL is op zoek naar nieuwe bestuursleden en andere mensen die op afroep 'klussen' voor de club willen klaren. Inschrijven voor de tweede groep van de cursus startende mentoren is nog mogelijk en let bij 'lotende leerlingen' op dat ze op basis van de juiste cijfers worden ingedeeld in de lotingsklasse. 

De nieuwsbrief is downloadbaar vanaf onze website. 

 
04/06 Scholingsspecial
Professionalisering is een actueel item in onderwijsland. Momenteel wordt op de scholen hard gewerkt aan het jaarplan voor het volgende cursusjaar.
Ook voor schooldecanen een goed moment en mooie gelegenheid om hun scholingsbehoeften te formuleren en zich te oriënteren op de scholingsmogelijkheden. Dat die inmiddels talrijk zijn, blijkt o.a. uit de aankondigingen in nieuwsbrief 10, die hierbij gevoegd is als pdf. Wacht niet te lang met uw aanmelding. Vóór u het weet is het schooljaar
2015-2016 volgepland en … is het scholingsbudget door uw schoolleiding uitgegeven.
De informatie over de cursussen, waarbij de VvSL direct betrokken is vindt u ook rechtstreeks op onze website:
Professionalisering is een actueel item in onderwijsland. Momenteel wordt op de scholen hard gewerkt aan het jaarplan voor het volgende cursusjaar.Ook voor schooldecanen een goed moment en mooie gelegenheid om hun scholingsbehoeften te formuleren en zich te oriënteren op de scholingsmogelijkheden. Dat die inmiddels talrijk zijn, blijkt o.a. uit de aankondigingen in nieuwsbrief 10, die u kunt hier kunt downloaden. Wacht niet te lang met uw aanmelding. Vóór u het weet is het schooljaar2015-2016 volgepland en … is het scholingsbudget door uw schoolleiding uitgegeven.De informatie over de cursussen, waarbij de VvSL direct betrokken is vindt u ook rechtstreeks op onze website:https://vvsl.nl/index.php/professionalisering/cursussen.html.
 
24/04 Vliegende start voor startende decaan

De ervaringen met de cursus voor startende decanen waren dit jaar zo positief, dat het bestuur heeft besloten deze cursus ook voor het schooljaar 2015-2016 aan te bieden. De eerste cursusdag is reeds vóór de zomervakantie, zodat startende decanen al met enige cursusbagage aan het nieuwe schooljaar kunnen beginnen en een vliegende start kunnen maken. De cursus richt zich op op havo/vwo-decanen en vindt plaats op de donderdagen 18 juni, 17 september en 15 oktober van 10.00-16.00 uur in Cursus- en vergadercentrum Domstad in Utrecht. In de nieuwsbrief en op de website vindt u meer informatie.

Verder in de negende nieuwsbrief van dit schooljaar nieuws over ‘Onderwijs in Cijfers’, regiobijeenkomsten over LOB binnen de vernieuwing van het vmbo en informatie over de training Contact centraal van Annemiek Jonker.

De nieuwsbrief gaat hierbij als pdf-file, maar u kunt hem ook altijd vinden op www.vvsl.nl onder publicaties.

 
02/04 Statusverklaringen voor buitenlandgangers

Heeft u leerlingen die volgend jaar een tussenjaar in het buitenland overwegen? Dan is het slim hen te wijzen op de mogelijkheid een statusverklaring aan te vragen bij Europass.nl. Een statusverklaring beschrijft de waarde van een Nederlandse opleiding in het voortgezet onderwijs. Een scholier kan een statusverklaring aanvragen of downloaden wanneer hij/zij een Nederlands diploma wil gebruiken voor opleiding of werk in het buitenland.

Op de website van europass.nl zijn gratis statusverklaringen in het Nederlands en Engels verkrijgbaar voor vmbo, havo en vwo.

Dit en berichten over o.a. de jongste wijzigingen in het Eindexamenbesluit en een nieuw examenprogramma voor CKV vindt u in nieuwsbrief nummer 8.

U treft deze als pdf bij dit bericht aan. Eerder verschenen nieuwsbrieven kunt u downloaden vanaf de website: https://vvsl.nl/index.php/publicaties/nieuwsbrieven.html.

 

 
Teruglopende keuze voor CM

Na de invoering van de vernieuwde Tweede Fase in 2007 is de keuze voor CM

zowel op havo als vwo teruggelopen. Op havo koos in 2008 nog meer dan 23%
voor CM en op vwo 19%. In 2014 was dit op beide schooltypen teruggevallen
naar net iets meer dan 14%. Om meer zicht te krijgen op de oorzaken en
achtergronden vernemen wij graag de inzichten en de meningen van decanen
over deze terugloop in keuze voor CM.
Verder in nieuwsbrief 7 aandacht voor de ACT-Toolkit voor LOB van Tom
Luken en Albert de Folter, een workshop Studiesucces georganiseeerd door
de Hogeschool Leiden en de VU op 4 juni a.s., DecaZine 10, dubbelprofielen
en loting, een animatiefimpje over de studielening en de buitenlanddag op
25 april in Rotterdam.
U treft nieuwsbrief 7 hierbij als pdf en u kunt hem ook downloaden vanaf
onze website.

 
Examen doen op hoger niveau

Sinds 2007 is het mogelijk om een vak op een hoger niveau af te sluiten. Een leerling die havo examen doet, 

kan bijvoorbeeld één of meer vakken op vwo niveau afsluiten. Tijdens de laatste kringvoorzittersvergadering werd 

de vraag gesteld hoe vaak dit nu in de praktijk voorkomt. We hebben bij DUO cijfers opgevraagd. Het blijkt 
weliswaar percentueel niet vaak, maar toch wel regelmatig te gebeuren. Lees meer hierover in de zesde 
nieuwsbrief van dit schooljaar. Daarin ook weer aandacht voor de rekentoets, de brief van de minister aan de 
examenkandidaten over hun financiën volgend jaar en de regeling Zomerscholen, die binnenkort gepubliceerd wordt. 
De nieuwsbrief is hier downloadbaar. 

 

 
Wet studievoorschot aangenomen

Dinsdag 20 januari heeft de Eerste Kamer ingestemd met de wet Studievoorschot. Onze examenkandidaten zullen hierover binnenkort een brief van de minister ontvangen. Ook kunnen ze nog druk aan de slag met hun studiekeuze, bijvoorbeeld op de Bètadag op donderdag 12 februari a.s. Verder in de vijfde nieuwsbrief van dit schooljaar aandacht voor Masterclass centraal, de bestuursportefeuilles, het verzamelen van good practices op LOB gebied door LAKS, het plusdocument voor excellente leerlingen bij het diploma en de rekentoets.

De nieuwsbrief kunt u vinden op www.vvsl.nl >> publicaties >> nieuwsbrieven of direct: www.vvsl.nl.

 
1/12 Wel herkansing toelatingstoets Pabo

In aanvulling op het bericht in de nieuwsbrief van vorige week is nu bekend dat er wel een herkansingsmogelijkheid zal bestaan voor aspirant Pabo-studenten die niet in één keer voor alle toelatingstoetsen slagen. Vandaag ontving onze secretaris René van Schie onderstaand mailbericht van de Vereniging Hogescholen.

 

-------------------------------------------------------------

Geachte heer Van Schie,

 

In reactie op uw brief van 12 november kan ik u melden dat de Algemene Vergadering van de Vereniging Hogescholen uitgebreid heeft gesproken over de regelgeving rond de toelatingseisen voor de Pabo.

Daarbij kan ik u eveneens melden dat de zorgen over het ontbreken van een herkansing (in de eerdere voornemens) door diverse organisaties bij ons zijn aangekaart. Deze zorgen zijn meegewogen in de uiteindelijke, definitieve besluitvorming over de organisatie van de toelatingstoetsen.

Deze definitieve besluitvorming is als volgt:

 

Aspirant-studenten hebben recht op een herkansing voor één van de vakken (of voor het vak) waarvoor ze niet geslaagd zijn. Indien een aspirant-student, na het benutten van de herkansingsmogelijkheid, voldoet aan twee van de drie toelatingseisen (m.a.w. de aspirant-student heeft één toets niet gehaald) dan kan de hogeschool besluiten deze student uit te nodigen voor een assessment. Dit assessment wordt bij voorkeur afgenomen door de betreffende vakdocent, omdat wordt beoordeeld of de student ook met betrekking tot dat vak voldoet aan de eisen die voortvloeien uit de vastgestelde wet- en regelgeving inzake de bijzondere nadere vooropleidingseisen. Indien de hogeschool van deze mogelijkheid gebruik wenst te maken, dient dit vastgelegd te zijn in de OER. De hogeschool kan er voor kiezen om dit assessment onderdeel te laten uitmaken van het 1 mei beleid.

 

Op de website www.goedvoorbereidnaardepabo.nl is alle informatie rond de toelatingseisen, de toelatingstoetsen en het beschikbare ondersteuningsaanbod voor aspirantstudenten terug te vinden.

 

In de verwachting u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,

 

Met vriendelijke groet,

 

Judith Kivits

Beleidsadviseur sectoraal beleid  | Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. |

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------[

 

Na aanmelding ontvangen de aspirant studenten van de Pabo waar ze zich hebben aangemeld, een uitnodiging om deel te nemen aan de toetsen. Inmiddels is ook bekend in welke periodes c.q. vensters de toetsen worden afgenomen.

Venster 1: dinsdag 7 april t/m maandag 13 april (herkansing uitsluitend in toetsvenster 2)

Venster 2: maandag 8 juni t/m zaterdag 13 juni (herkansing uitsluitend in toetsvenster 3)

Venster 3: maandag 13 juli t/m zaterdag 18 juli (herkansing uitsluitend in toetsvenster 4)

Venster 4: maandag 17 augustus t/m woensdag 19 augustus (uitsluitend voor herkansers uit venster 3).

Binnenkort is al deze informatie te vinden op goedvoorbereidnaardepabo.nl (zonder www!).

 
22/09 Combinatie wiskunde A en B in Septembermededelingen

In de Septembermededelingen wordt bij de vakspecifieke informatie aandacht gegeven aan het feit dat het vanaf dit schooljaar mogelijk is om wiskunde A en B op één cijferlijst te combineren, mits één van deze wiskundes als extra vak in het vrije deel op de cijferlijst komt te staan. Bij zowel wiskunde A als B is de volgende tekst te vinden: 

 

De staatssecretaris heeft bij brief  van 20 mei 2014, gericht aan de Vereniging van Schooldecanen en Loopbaanbegeleiders (VvSL), aangegeven dat hij het CvTE zal verzoeken wiskunde A en B niet meer gelijktijdig in te roosteren.

Een aantal scholen stelt leerlingen nu ook al in de gelegenheid om examen af te leggen in wiskunde A en B, via een zogenoemde gedoogconstructie. Om deze gedoogconstructie om te zetten in een gelegitimeerde mogelijkheid is een wijziging van het Eindexamenbesluit nodig. Die wijziging is naar verwachting begin 2015 verwezenlijkt.

In 2015 blijft desondanks de mogelijkheid voor leerlingen open via de gedoogconstructie en in 2016 moet dit formeel geregeld zijn. De leerling die zowel wiskunde A als wiskunde B kiest legt het wiskundevak dat behoort tot zijn profiel af in het eerste tijdvak, het wiskundevak dat hij als extra vak kiest in het tweede tijdvak. Deze oplossing van het splitsen van wiskunde A en wiskunde B in het eerste en tweede tijdvak kan ook al in 2015 worden geëffectueerd doordat in het tweede tijdvak wiskunde A en B niet op hetzelfde tijdstip worden afgenomen.

Het ministerie van OCW zal hierover communiceren wanneer het Eindexamenbesluit is gewijzigd. Vanwege het belang van deze wijziging voor leerlingen en de consequenties voor scholen en de roostering van het centraal examen maakt het CvTE u nu vast attent op de wijziging.

 
18/06 Combineren wiskunde A-B niet langer verboden
Combineren wiskunde A-B niet langer verboden
De VvSL heeft aan het ministerie gevraagd nog eens na te denken over het ‘verbod’ op twee
wiskundes in één profiel. Daarvoor hebben we een aantal argumenten aangedragen en op verzoek
van het ministerie geïnventariseerd bij onze leden in hoeverre de wens leeft bij leerlingen om examen
te doen in zowel wiskunde A als B (zie hiervoor o.a. nieuwsbrief 6 van 4 februari en nieuwsbrief 9 van
15 april). Tot onze verbazing ontving onze voorzitter Jeroen Meijer eind mei een brief, waarin de
staatssecretaris aangeeft dat het wel is toegestaan om binnen één profiel in twee wiskundevakken
examen te doen, mits de tweede wiskunde een extra vak is, bovenop het ene verplichte vak in het
vrije deel. De staatssecretaris was het met de VvSL eens dat het centraal examenrooster momenteel
‘een onnodige belemmering’ vormt om in beide wiskundes examen te doen (alle wiskundevakken zijn
immers op hetzelfde moment gepland). Hij zal daarom het College voor Examens verzoeken de
wiskundevakken vanaf 2016 anders in te roosteren. In 2015 zal voor het examen in de tweede
wiskunde gebruik gemaakt moeten worden van het tweede tijdvak.
De brief van het ministerie kunt u vinden op onze website onder downloads.
Graag wijzen wij erop dat als iets wettelijk gezien mogelijk is, dit niet hoeft te betekenen dat scholen
dit ook actief aan àlle leerlingen moeten aanbieden. Het is de keuze van de school om het mogelijk te
maken om wiskunde A en B te combineren. Ook zijn er tussenvormen mogelijk. Een leerling die zich
op eigen kracht voorbereidt op de tweede wiskunde, kan wel in de gelegenheid worden gesteld om de
schoolexamens en het centraal examen op school te maken. Ook biedt deze toestemming van de
staatssecretaris de mogelijkheid om bij leerlingen die hebben besloten in de tweede wiskunde
staatsexamen te doen, dit cijfer wel te vermelden op de cijferlijst.

De VvSL heeft begin dit jaar aan het ministerie gevraagd nog eens na te denken over het ‘verbod’ op twee wiskundes in één profiel. Dit verzoek is door het ministerie welwillend ontvangen. Eind mei ontving onze voorzitter een brief, waarin de staatssecretaris aangeeft dat het vanaf komend schooljaar wel is toegestaan om binnen één profiel in twee wiskundevakken examen te doen, mits de tweede wiskunde een extra vak is, bovenop het ene verplichte vak in het vrije deel. De staatssecretaris was het met de VvSL eens dat het centraal examenrooster momenteel ‘een onnodige belemmering’ vormt om in beide wiskundes examen te doen (alle wiskundevakken zijn immers op hetzelfde moment gepland). Hij zal daarom het College voor Examens verzoeken de wiskundevakken vanaf 2016 anders in te roosteren. In 2015 zal voor het examen in de tweede wiskunde gebruik gemaakt moeten worden van het tweede tijdvak. 

De brief van het ministerie kunt u vinden op onze website onder downloads. Graag wijzen wij erop dat als iets wettelijk gezien mogelijk is, dit niet hoeft te betekenen dat scholen dit ook actief aan àlle leerlingen moeten aanbieden. Het is de keuze van de school om het mogelijk te maken om wiskunde A en B te combineren. Ook zijn er tussenvormen mogelijk. Een leerling die zich op eigen kracht voorbereidt op de tweede wiskunde, kan wel in de gelegenheid worden gesteld om de schoolexamens en het centraal examen op school te maken. Ook biedt deze toestemming van de staatssecretaris de mogelijkheid om bij leerlingen die hebben besloten in de tweede wiskunde staatsexamen te doen, dit cijfer wel te vermelden op de cijferlijst.

 
Wat vindt u van de studiekeuzecheck?
Deze week treft u de gedrukte versie DecaZine 8 aan op uw deurmat. De digitale versie zult u komende week vinden op de site van de VvSL (https://vvsl.nl/index.php/publicaties/decazine.html). In dit 8e nummer van DecaZine wordt er in een rondetafelgesprek met Jan Wagemakers, Mannus Goris, Jeroen Meijer en Marcel Bouwman uiteraard ook gesproken over de studiekeuzecheck. Zij hebben er een duidelijk mening over. Maar niet alleen de VvSL is geïnteresseerd in uw mening over de studiekeuzecheck, ook de VO Raad, de VSNU en het Lica willen weten wat uw ervaringen (althans die van uw leerlingen) zijn met de studiekeuzecheck.
Hoe kijkt het voortgezet onderwijs naar de opzet van de studiekeuzecheck en welke wensen heeft het voortgezet onderwijs?
In opdracht van het Project Stimulering LOB heeft Oberon een vragenlijst voor decanen (havo/vwo) ontwikkeld. Uiteraard wil Oberon graag dat zoveel mogelijk decanen de vragenlijst invullen. De vragenlijst vindt u hier:
De vragenlijst kan tot 18 juli ingevuld worden. Invullen kost u maximaal 10 minuten.
De uitkomsten van het onderzoek worden tijdens de jaarlijkse studiedagen van LICA en VSNU gebruikt om de voorlichting, de inhoud van de studiekeuzecheck en samenwerking met het voortgezet onderwijs te bespreken en aan te scherpen.
Voor vragen met betrekking tot de vragenlijst kunt u contact opnemen met Edith Hilbink (Oberon: 030-2306090 of Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. ).

Deze week treft u de gedrukte versie DecaZine 8 aan op uw deurmat. De digitale versie zult u komende week vinden op de site van de VvSL (https://vvsl.nl/index.php/publicaties/decazine.html). In dit 8e nummer van DecaZine wordt er in een rondetafelgesprek met Jan Wagemakers, Mannus Goris, Jeroen Meijer en Marcel Bouwman uiteraard ook gesproken over de studiekeuzecheck. Zij hebben er een duidelijk mening over. Maar niet alleen de VvSL is geïnteresseerd in uw mening over de studiekeuzecheck, ook de VO Raad, de VSNU en het Lica willen weten wat uw ervaringen (althans die van uw leerlingen) zijn met de studiekeuzecheck.Hoe kijkt het voortgezet onderwijs naar de opzet van de studiekeuzecheck en welke wensen heeft het voortgezet onderwijs?In opdracht van het Project Stimulering LOB heeft Oberon een vragenlijst voor decanen (havo/vwo) ontwikkeld. Uiteraard wil Oberon graag dat zoveel mogelijk decanen de vragenlijst invullen. De vragenlijst vindt u hier:  http://no.nl/studiekeuzecheck.

De vragenlijst kan tot 18 juli ingevuld worden. Invullen kost u maximaal 10 minuten.De uitkomsten van het onderzoek worden tijdens de jaarlijkse studiedagen van LICA en VSNU gebruikt om de voorlichting, de inhoud van de studiekeuzecheck en samenwerking met het voortgezet onderwijs te bespreken en aan te scherpen.Voor vragen met betrekking tot de vragenlijst kunt u contact opnemen met Edith Hilbink (Oberon: 030-2306090 of Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. ).

 
VvSL start met decanencursussen
Bijgevoegde nieuwsbrief 8 start met informatie over twee cursussen die de VvSL volgend schooljaar aanbiedt. De eerste cursus richt zich m.n. op startende decanen, de tweede is bedoeld voor decanen die mentoren (gaan) aansturen. Wij wijzen u nu al op deze cursussen, omdat in deze tijd de wisselingen voor volgend schooljaar bekend (gaan) worden en nieuwe aspirant decanen zich willen gaan oriënteren op scholingsaanbod. Wij vragen u dan ook  eventuele opvolgers en nieuwe collega’s te wijzen op deze cursussen.
Voor de mensen die zich al op korte termijn verder willen bekwamen in het voeren van gesprekken met leerlingen is de Masterclas Contact Centraal op
17 en 18 april a.s. interessant.
Verder in deze nieuwsbrief aandacht voor de conceptrapportage van de werkgroep Kwaliteitsstandaard en het collegegeld voor een tweede studie.
Tevens bijgevoegd een nieuw bijgewerkt collegegeldoverzicht. Tot slot treft u in de nieuwsbrief een oproep aan om curieuze zaken m.b.t. de decentrale selectie te melden bij de VvSL.
Volgend schooljaar start de VvSL met twee cursussen voor decanen.  De eerste cursus richt zich m.n. op startende decanen, de tweede is bedoeld voor decanen die mentoren (gaan) aansturen. Wij wijzen u nu al op deze cursussen, omdat in deze tijd de wisselingen voor volgend schooljaar bekend (gaan) worden en nieuwe aspirant decanen zich willen gaan oriënteren op scholingsaanbod. Wij vragen u dan ook eventuele opvolgers en nieuwe collega’s te wijzen op deze cursussen.Voor de mensen die zich al op korte termijn verder willen bekwamen in het voeren van gesprekken met leerlingen is de Masterclas Contact Centraal op17 en 18 april a.s. interessant.Verder in nieuwsbrief 8, (die per e-mail aan alle leden is verzonden) aandacht voor de conceptrapportage van de werkgroep Kwaliteitsstandaard en het collegegeld voor een tweede studie.Tevens is daarbij gevoegd een nieuw bijgewerkt collegegeldoverzicht. Tot slot treft u in de nieuwsbrief een oproep aan om curieuze zaken m.b.t. de decentrale selectie te melden bij de VvSL.
 
Startstuderen.nl
Op 11 maart is Startstuderen.nl gelanceerd door minister Jet Bussemaker.
De website helpt aankomende studenten op weg bij het kiezen van een studie in het hoger onderwijs en alles wat daarbij komt kijken. Startstuderen.nl is een centraal informatiepunt dat scholieren en studenten helpt bij het vinden van informatie voor een goede studievoorbereiding.

Op 11 maart is Startstuderen.nl gelanceerd door minister Jet Bussemaker. De website helpt aankomende studenten op weg bij het kiezen van een studie in het hoger onderwijs en alles wat daarbij komt kijken. Startstuderen.nl is een centraal informatiepunt dat scholieren en studenten helpt bij het vinden van informatie voor een goede studievoorbereiding. Ook kunt u eerst een filmpje bekijken over de lancering website Startstuderen.nl door minister Jet Bussemaker. 

 
18/12 Presentaties work- en infoshops congres volgen nog

Door technische onvolkomenheden, die uw websitebheerder helaas niet zelf op kan lossen, is het nog even niet mogelijk bestanden te uploaden. Hierdoor heeft u nog steeds niet de presentaties (powerpoints e.d.) van het congres op 7 november jl. op de website kunnen vinden. Het is wel de bedoeling die binnenkort op de website te plaatsen, maar we vragen nog even geduld. 

Ook de jongste nieuwsbrieven kunt u niet vinden in de rubriek Nieuwsbrieven, maar deze hebben de leden per mail toegezonden gekregen. Heeft u de nieuwsbrief gemist en bent u wel lid van de VvSL, zend dan een mail naar Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Graag wijzen wij u ook op het voorlopige overzicht van opleidingen die dit jaar loten en/of decentraal selecteren.

Vandaag (19 december) verscheen ook het DUO E-Zine Hoger Onderwijs met o.a. berichten over loting, collegegelddifferentiatie en studiefinanciering. 

Vanaf deze plek wenst de VvSL iedereen mooie feestdagen en alle goeds voor 2014!

 
22/09 Hoe zit het nu met de Maatschappelijke stage?

De berichtgeving over en de vermelding van de Maatschappelijke stage in het eindexamenbesluit kunnen tot de nodige verwarring leiden. Wat is er nu werkelijk aan de hand? Welke leerlingen moeten aan de MaS-verplichting voldoen en wanneer wordt alles nu in de wet- en regelgeving vastgelegd?

 

Hoe staat het in de regelgeving?

Bij de invoering van de maatschappelijke stage is bepaald dat de verplichting zou gelden voor leerlingen die in schooljaar 2011-2012 en later in de eerste klas zaten. Voor de leerlingen die voor 2011-2012 in het voortgezet onderwijs zijn ingestroomd geldt de verplichting niet. Dit is terug te vinden in de wet waarmee de maatschappelijke stage werd ingevoerd (Staatsblad 371 van 26 juli 2011), artikel III Overgangsrecht. Daar staat: ‘Deze wet is niet van toepassing op leerlingen die voorafgaand aan het schooljaar 2011-2012 zijn ingestroomd in het voortgezet onderwijs. ‘

Hiermee is vastgelegd dat voor vmbo-leerlingen die dit schooljaar (2013-2014) eindexamen doen de maatschappelijke stage niet als eindexameneis geldt. Zij zijn immers in schooljaar 2010-2011 of eerder in het voortgezet onderwijs ingestroomd.

Dat de maatschappelijke stage niet wettelijk verplicht is voor leerlingen die eerder voor augustus 2011 in vo zijn ingestroomd, is ook vastgelegd in het besluit, waarmee de Maatschappelijke stage in het inrichtings- en eindexamenbesluit werden vastgelegd (Staatsblad 401, 2 september 2011, artikel IV Overgangsrecht).

Verwarrend is dat de maatschappelijke stage wel al als eis om te kunnen slagen in het eindexamenbesluit is vastgelegd en dat daarbij het overgangsrecht niet zichtbaar wordt.  Nog verwarrender is dat het niet gelden van deze eis voor havo/vwo-leerlingen die eerder dan 2011-2012 in het vo zijn ingestroomd wel expliciet wordt genoemd in de wijziging van het eindexamenbesluit i.v.m. de invoering van de inspanningsverplichting m.b.t. de rekentoets en niet voor vmbo-leerlingen (Staatsblad 282 van 19 juni 2013, wijziging artikel VIII Overgangsrecht, lid 6).

Feit is dat de maatschappelijke stage niet als eindexameneis of wettelijke voorwaarde voor het halen van een diploma geldt voor leerlingen die dit schooljaar eindexamen doen.

 

Wat gaat er veranderen?

Begin juli heeft staatssecretaris Dekker een brief naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin wordt aangekondigd dat de Maatschappelijke stage als verplichting wordt afgeschaft. Vanaf schooljaar 2014-2015 is de maatschappelijke stage geen eindexameneis meer.  Dit betekent dat ook voor de vmbo-scholieren die in schooljaar 2011-2012 zijn ingestroomd in het vo en die voor het merendeel in schooljaar 2014-2015 eindexamen doen de maatschappelijke stage geen eindexameneis meer zal zijn. Dit moet nog wel worden vastgelegd in de wet. Een wetsvoorstel zal voor het einde van 2013 naar de Tweede Kamer worden gezonden. Als e.e.a. is geeffectueerd, betekent dit dat de maatschappelijke stage voor geen enkel cohort effectief een eindexameneis is (geweest).

 

Dat de maatschappelijk stage als verplichting wordt afgeschaft, laat onverlet dat scholen de maatschappelijke stage wel in hun curriculum kunnen opnemen c.q. handhaven. Omdat scholen zelf hun overgangsnormen vaststellen, kunnen scholen wel het volbrengen van een maatschappelijke stage betrekken bij de overgangsbeslissing van bijvoorbeeld de derde klas naar de vierde klas.

Ook zullen de scholen tot en met schooljaar 2014-2015 wel een vergoeding ontvangen voor het organiseren van de maatschappelijke stage.

 
08/10 Nog steeds mogelijk om in te schrijven voor Partners voor LOB Ambassadeurs

In het komende schooljaar 2013-2014 start Stimulering LOB met het project ‘LOB Ambassadeurs’. In dit project begeleiden vo-scholen die mooie LOB-producten of -processen in huis hebben andere vo-scholen die graag een soortgelijke kwaliteitsslag willen maken. Een extern adviseur staat de scholenkoppels tijdens het gehele traject terzijde. In het project stellen 12 ambassadeursscholen hun good practices op LOB-gebied beschikbaar. Scholen die deze good practices interessant vinden, kunnen zich aanmelden als partnerschool. De ambassadeursschool helpt de partnerschool als ervaringsdeskundige bij het toepassen van de good practice in de eigen omgeving. De VO-raad organiseert een startbijeenkomst op donderdagmiddag 19 september 2013 waar de geselecteerde ambassadeursscholen hun goede LOB-voorbeelden aan alle (potentiële) partnerscholen laten zien. Dit biedt de partnerscholen een basis om op zoek te gaan naar een goede match met een LOB-ambassadeursschool die goed past bij hun eigen situatie en ambitie. Een school die interesse heeft een good practice over te nemen, kan zich vervolgens aanmelden voor het  traject dat zij willen volgen.  De deadline voor inzending is maandag 21 oktober 2013. Er is ruimte voor maximaal twintig matches.
De inzet die gevraagd wordt van partnerscholen is niet klein. Concreet wordt het volgende verwacht:
- het aanstellen van een projectleider ;
- het samenstellen van en werkgroep van 5 à 6 personen;
- het vrijmaken van de werkgroep leden voor een vijftal bijeenkomsten van ongeveer vier uur.
Maar het levert ook wat op: 
- Kennis, ervaring (en eventueel materiaal) van de ambassadeur en zijn of haar school;
- Kennis, ervaring en kunde in veranderingsmanagement, LOB e.d. van de externe adviseur ;
- Verletkosten à € 55 per uur voor drie begeleide bijeenkomsten van vier uur met een maximum van 6 werkgroep leden;
-  Een geïmplementeerde good practice of een plan om dit op korte termijn te implementeren;

 

Belangstelling:  klik hier! 

 

 

 

 
03/09 Wat wordt er geregeld met wet Kwaliteit in Verscheidenheid?
In de eerste nieuwsbrief van dit schooljaar wordt gemeld dat ook de Eerste Kamer heeft ingestemd met de Wet Kwaliteit in Verscheidenheid en dat daarmee in ieder geval de aanmeldingsdatum voor studies in het studiejaar 2014-2015 vervroegd wordt naar 1 mei 2014. In de Wet Kwaliteit in Verscheidenheid wordt echter veel meer geregeld. Het gaat echter niet allemaal op hetzelfde moment in. Om e.e.a. te verduidelijken voor de uitvoerders van de wet (de hogescholen en universiteiten) heeft de minister hen een brief gezonden. Deze brief biedt ook decanen veel duidelijkheid over wat 'hun' leerlingen in de toekomst te wachten staat. Klik hier om de brief te downloaden.
 
27/08 Wijziging Eindexamenbesluit

Per 1 augustus 2013 is het Eindexamenbesluit VO gewijzigd i.v.m. de invoering van de rekentoets. Weliswaar telt de rekentoets de komende twee jaar (2013-2014 en 2014-2015) nog niet mee in de slaag/zakregeling, voorwaarde om te kunnen slagen is wel dat de rekentoets is afgelegd. Ook wordt het cijfer op de eindcijferlijst opgenomen.  In de overgangsbepaling bij de laatste wijziging is de slaag/zakregeling opgenomen zoals die de komende twee jaar geldt. Deze is niet alleen inhoudelijk gewijzigd, maar ook de artikelnummers zijn aangepast.  Zowel voor vmbo als voor havo/vwo stond de slaag/zakregeling in artikel 49 van het eindexamenbesluit; nu is deze verdeeld over artikel 49 (vmbo) en artikel 50 (havo/vwo). De volledige tekst vindt u in staatsblad 282 van 19 juni jl.

Belangrijkste wijziging voor vmbo is niet alleen dat de rekentoets als verplichting is toegevoegd, maar ook dat er voor Nederlands minimaal een 5 op de eindcijferlijst moet staan. Deze eis geldt ook voor leerlingen die in 2012-2013 vmbo-examen hebben gedaan, maar zijn afgewezen en in 2013-2014 opnieuw examen doen of via de vavo of staatsexamen het diploma willen halen.

De wijziging voor havo/vwo is alleen de toevoeging van de verplichting van de rekentoets. De kernvakkenregeling (maximaal één 5 voor wiskunde, Nederlands en Engels) is immers al in 2012-2013 ingevoerd.

Leerlingen die vorig schooljaar in hun voorexamenjaar al hebben deelgenomen aan de pilot rekentoets en hiervoor een 5 of hoger hebben gehaald, hebben hiermee aan de verplichting van het afleggen van de rekentoets voldaan.
 
08/07 Minister houdt woord
In het interview in DecaZine 5 had de minister al aangekondigd nog voor het zomerreces 
brieven aan de Tweede Kamer te sturen over de toekomst van de maatschappelijke stage, 
anw, ckv, de klassieke talen en wiskunde C. Het is op de valreep, maar ze heeft, in samenwerking met haar
staatssecretaris, woord gehouden.  Vorige week maandag ging er al een brief over de maatschappelijke 
stage uit en afgelopen vrijdag om 16.00 uur volgde de brief over ckv, anw, de klassieke talen en wiskunde C.
De inhoud:
•  de maatschappelijke stage wordt afgeschaft per 2014-2015, althans de verplichting. 
   Scholen kunnen wel facultatief de maatschappelijke stage handhaven. Dit betekent dat ook het eerste 
   vmbo-cohort waarvoor de maatschappelijke stage een exameneis zou zijn, niet aan deze eis hoeft te
   voldoen. De financiering loopt nog wel door tot en met schooljaar 2014-2015.
• Ckv blijft een examenvak. Het examenprogramma wordt aangepast. In ieder geval wordt gesleuteld aan het 
   verplichte aantal culturele activiteiten.
• Wiskunde C wordt niet ingevoerd op de havo. Argument is dat het aantal CM leerlingen op de havo al klein is 
   en dat voorkomen moet worden dat de CM leerlingen die nu wiskunde A kiezen, straks terug zouden vallen op
   wiskunde C. Dat past niet bij de ambitie om het onderwijs van goed naar excellent te krijgen.
•  ANW wordt ook op het vwo afgeschaft. Helaas rekent de staatssecretaris zich rijk door te stellen dat door 
   afschaffing van ANW er 120 uur per jaar aan ‘de vrije ruimte’ die nu 480 uur per jaar zou omvatten, wordt 
   toegevoegd. Immers het geheel vrije deel omvat op dit moment voor NT 400 uur en voor de andere profielen 480 uur, 
   maar dat is natuurlijk over drie jaar. Zo moet ook die 120 uur door drie gedeeld worden.

Klik hier voor het bericht over de maatschappelijke stage:
Het bericht over ckv, anw etc.
En de volledige brief aan de Tweede Kamer over ckv, anw etc: .


 
28/06 Tegeltjeswijsheden

het voorwoord in DecaZine 5 heeft Marcel Bouwman een aantal tegeltjeswijsheden verwerkt. Eigenlijk is de kop boven het interview met minister Jet Bussemaker er ook ééntje: Goede studiekeuze: meer dan persoonlijk belang. Lees zelf wat ze er mee bedoelt. Voor mensen die in de zomervakantie graag inspiratie opdoen voor het volgende schooljaar: Boys will be boys geeft een aantal praktische suggesties. Verder een uitgebreid artikel over twee university colleges, de oudste en de jongste en u kunt kennismaken met een aantal mensen dat werkzaamheden voor de VvSL verricht.

DecaZine 5 vindt u hier.

thumb_decazine-5

 

 
25/06 Binnenkort nieuws over ckv, anw en andere plannen m.b.t. de Tweede Fase

In het interview met minister Bussemaker in het vijfde nummer van DecaZine dat deze week verschijnt, belooft de minister nog vóór het zomerreces in een brief aan de Tweede Kamer meer duidelijkheid te geven over de toekomst van CKV, ANW, wiskunde C op de havo en de maatschappelijke stage. Dit kunt u lezen in de 14e en laatste nieuwsbrief van de VvSL. In deze nieuwsbrief verder aandacht voor een studiedag op 1 oktober van de Hogeschool Utrecht, gratis vergaderen bij een energiebedrijf, bindend studieadvies in hogere studiejaren en een website met informatie over de kosten van studeren. De nieuwsbrief is verzonden aan de leden en staat hier downloadbaar (eerst inloggen).

 

 

 
Sociaal leenstelsel voor bachelorstudenten een jaar uitgesteld

De basisbeurs voor bachelorstudenten blijft een jaar langer bestaan. In de masterfase gaat het sociaal leenstelsel wel in 2014 in. Dit schrijft minister Bussemaker in een brief aan de Tweede Kamer. Bussemaker heeft besloten om de basisbeurs in de bachelorfase een jaar later af te schaffen, opdat scholieren een jaar extra de tijd hebben om zich erop voor te bereiden. Ook grijpt de bewindsvrouw in in de periode waarin eventuele studieschulden moeten worden afgelost. Deze gaat van vijftien naar twintig jaar, waardoor het maandelijks af te lossen bedrag fors daalt. Verder creëert ze de mogelijkheid om een deel van de studieschuld kwijt te schelden voor studenten die bepaalde meerjarige masteropleidingen in maatschappelijk relevante sectoren volgen.

Door dit uitstel wordt de keuze voor jongeren die overwegen om niet direct te gaan studeren, maar een ‘tussenjaar’ te nemen, dit jaar wellicht wat gemakkelijker, althans, de financiële invalshoek valt weg.

 

Klik hier voor het persbericht.

Klik hier voor de brief aan de Tweede Kamer en de bijlagen.

 

 

 
Stemmen over maatschappelijke stage

In nieuwsbrief 13 van dit schooljaar een bericht over de internetconsultatie die plaatsvindt over het wetsvoorstel, waarmee de verplichte maatschappelijke stage wordt afgeschaft. Reageren op dit wetsvoorstel kan tot woensdag 12 juni. Verder in deze nieuwsbrief het bericht dat Willem Visser, onze penningmeester, bij zijn afscheid van het bestuur is benoemd tot lid van verdienste. Ook is er nieuws over de rekentoets in september op de vavo en een oproep om eventuele opvolgers lid van de VvSL te maken.

De nieuwsbrief is per e-mail verzonden aan alle leden, maar staat ook altijd downloadbaar op de website (links in het menu, >> publicaties>> nieuwsbrieven).

 
«StartVorige12VolgendeEinde»