De Psychologie achter Communicatie; zicht op jezelf als decaan

De Psychologie achter Communicatie; zicht op jezelf als decaan (max. 12 deelnemers)

Als decaan voer je veel gesprekken met leerlingen. Vaak gaan deze goed, soms lopen ze minder soepel. Wat gebeurt er nu in het contact tussen jou en de leerling en hoe optimaliseer je dat? Want alle mooie gesprekstechnieken ten spijt: als begeleider ben je het belangrijkste instrument. Deze training richt zich daarom specifiek op de bewustwording van de attitude én interventiemogelijkheden van de decaan als begeleider.

In deze tweedaagse training leer je meer over ‘de psychologie achter communicatie’. Je maakt kennis met enkele van de toegankelijke als ook diepgaande concepten uit de Transactionele Analyse (TA), een psychologische stroming over persoonlijkheid, ontwikkeling en communicatie.

Hoe gaan we werken?
Het accent ligt op psycho-educatie. Bij elk concept ervaar je steeds door middel van oefeningen de theorie en leer je deze op lichte wijze in je eigen gedrag te herkennen. Je leert jezelf en de leerlingen maar ook hun ouders en je collega’s beter te begrijpen en je contacten constructiever te maken. Ook privé is deze kennis waardevol in het verbeteren van het contact met je partner, je kind(eren), je buren, je (schoon)familie...

Op basis van zelf ingebrachte en aangeboden casussen maak je op dag 1 kennis met:

1. de 3 uitgangspunten van de Transactionele Analyse; wat is je vertrekpunt? 
2. de Strooks: erkenning van de ander en jezelf als een van de 3 ‘Levens-Hongers’
3. Contracteren als noodzaak voor wederzijdse duidelijkheid en effectiviteit in contact
4. het Ouder-Volwassene-Kind-model voor inzicht in je eigen communicatiestijl(en) en interventiemogelijkheden.

Op dag 2 zetten we het bewustzijn van ‘de decaan als instrument’ voort. De onderwerpen:

  1. de Drama-en de Winnaarsdriehoek; van ‘gedoe’ met elkaar naar autonoom, constructief contact
  2. de noodzaak en jouw invulling van de Tijdsstructurering in je contacten
  3. Jouw Werkstijlen en Drivers (gezonde en ongezonde drijfveren) en hoe deze je gesprekken en contacten op je werk en in je privé leven, beïnvloeden.

De TA-theorie is toegankelijk, direct inzetbaar en tegelijkertijd zeer diepgaand. Deze tweedaagse betreft dan ook een eerste kennismaking; na afloop van de training integreer je gaandeweg de concepten in je reeds aanwezige kennis en werk- en levenservaring. 

De training is waardevol voor zowel ervaren als beginnende decanen. De 2-daagse kan op aanvraag ook binnen het eigen (docenten-mentoren-schoolleiders-jaarlaag coördinatoren) team op school worden verzorgd.

Leonore Zuijderhoudt is psycholoog. Zij heeft jarenlange ervaring als loopbaanbegeleider en trainer en begeleider van leerlingen, studenten en hun docenten (WO, HBO, VO) op het gebied van studiekeuze, gespreksvoering en ‘de Psychologie achter Communicatie’. De trainingen worden gegeven vanuit een oplossings-en krachtgerichte benadering. Website: www.ztb.nu

Data: donderdag 12 september (dag 1) en donderdag 10 oktober (dag 2)
Locatie: Domstad, Utrecht